22 december, 2011

Vogels van Mexico - Yucatan

Inleiding.
Van 9 t/m 16 december was ik met twee vogelvrienden Reinier en Hemme voor een vogelreis in Mexico Yucatan. Het was altijd al een wens geweest het land van de maya's te bezoeken. Natuurlijk ging het in de eerste plaats om het rijke vogelleven waaronder een flink aantal endemische soorten. Vogelsoorten die alleen maar in Yucatan voorkomen. Ook is het interessant de overblijfselen van de Mayacultuur te bezoeken. Er zijn nog veel ruïnes in goede staat die in Yucatan een grote trekpleister zijn. Uiteraard was het ook lekker om de kou in Nederland te ontvluchten en de warmte van Mexico te ondergaan.

Overzicht van dag tot dag:

Vrijdag 10 december,
Met Arkefly vliegen we van Schiphol Amsterdam naar Yucatan - Mexico. Helaas met 1 uur vertraging vertrekken we voor een vliegtocht van ca. 12 uur. Wel een hele zit. Naast me in het vliegtuig zit een vrachtwagenchauffeur die zegt er geen moeite mee te hebben omdat hij wel gewend is de hele dag te zitten...Het is al donker als we in Yucatan arriveren. We gaan vlotjes door de douane en worden met een bus naar het hotel gebracht.
Bij het hotel (Sandos Caracol http://www.sandos.com/en/playa-del-carmen-hotel-sandos-caracol-spa-resort.html) worden we verwelkomt met een ontvangstdrankje. We laten het ons goed smaken. Het hotel is al helemaal in kerststemming. Overal kerstbomen en feestverlichting en niet te vergeten de onvermijdelijke kesrtliedjes. Met een soort golfkarretje worden we naar de kamer gebracht. Helaas staan er maar twee 2-persoonsbedden en moeten we meteen gaan reclameren. Het is ons de gehele vakantie niet gelukt om hier verandering in te brengen ondanks herhaaldelijke toezeggingen! We hebben all inclusive geboekt en besluiten er maar eens een biertje op te nemen voordat we moe van de reis naar bed gaan.

Zaterdag 11 december,
We staan vroeg voor het eerste daglicht op. Vlakbij ons appartement zien we de eerste vogels waaronder Goudvoorhoofdspecht - Golden-fronted - Woodpecker - Melanerpes aurifrons en Maskertityra - Masked Tityra - Tityra semifasciata,

Goudvoorhoofdspecht - Golden-fronted - Woodpecker - Melanerpes aurifrons
dat begint goed! De vorige dag hadden we gezien dat we 24 uur per dag kunnen ontbijten in het vogelnest restaurant. Van alles is er beschikbaar, fruit, hamburgers, worstjes, friet, broodjes, kaas, noem maar op. We laten het ons goed smaken. We besluiten de omgeving van het hotel te verkennen en lopen naar de uitgang waar we de weg langs het hotel nemen. Al snel zien we een Tropische Spotlijster - Tropical Mockingbird - Mimus gilvus
Tropische Spotlijster - Tropical Mockingbird - Mimus gilvus
en heel veel Langstaarttroepialen - Great-tailed Grackle - Quiscalus mexicanus. Deze zullen we de komende dagen dagelijks zien. Aangekomen bij het strand zien we Koningsstern - Royal Tern - Sterna maxima, Bruine Pelikaan - Brown Pelican - Pelecanus occidentalis, Bigua-aalscholver - Neotropic or Olivaceous Cormorant - Phalacrocorax brasilianus en Visarend - Osprey - Pandion haliaetus.

Langstaarttroepialen - Great-tailed Grackle - Quiscalus mexicanus
We zullen hier ons niet vervelen! Om 9:00 uur zou de in Nederland bestelde huurauto bij de Receptie afgeleverd worden. Als er om 10 uur nog steeds niemand is gearriveerd gaan we maar even bellen. De chauffeur bleek wel op tijd te zijn maar was niet toegelaten op het terrein. Gelukkig was hij weer snel ter plaatse en konden we bij zijn thuisbasis de formaliteiten in orde maken. In de namiddag reden we vervolgens met de auto naar Jardin Botanico Puorto Morelos. Een plek aanbevolen door onze gids "where too watch birds in Mexico".
Geelkeelzanger - Yellow-throated Warbler - Dendroica dominica
Helaas viel het aantal vogels behoorlijk tegen. Wel hoorden we en zagen we Bruine Gaai - Brown Jay - Psilorhinus morio en Geelkeelzanger - Yellow-throated Warbler - Dendroica dominica. Om 17:00 viel de schemering al in en kort daarna was het echt donker. Iets om de volgende dagen rekening mee te houden.

Zondag 11 december
Vandaag staat Coba op het programma. Coba is een oude Maya nederzetting dat in het verleden meer dan 50.000 inwoners telde. Nu stelt het stadje zelf niet veel meer voor. Wel is er een prachtig meer waar een aantal interessante vogels voorkomen zoals de b.v. de Rosse Dwergral - Ruddy Crake - Laterallus ruber alleen gehoord,de
Amerikaanse Dodaars - Least Grebe - Tachybaptus dominicus en de Dikbekfuut - Pied-billed Grebe - Podilymbus podiceps. Ook zien we hier onze eerste en enige IJsvogel van de trip de Bandijsvogel - Belted Kingfisher - Megaceryle alcyon. Verderop langs het meer zien we nog een mooie Koerlan - Limpkin - Aramus guarauna en Groene Reiger - Green Heron - Butorides virescens

Aramus guarauna en Groene Reiger - Green Heron - Butorides virescens
Na de koffie gaan we het archeologische terrein van Coba op. Al snel na de ingang zien we grote groepen toeristen die met fietsen, die uitgerust zijn met twee zitplaatsen, rondgereden worden. Niet onze manier van voortbewegen...Na een flinke wandeling waarbij we weinig vogels zien komen we bij de eerste indrukwekkende ruïne.
Wat een geweldige prestatie van de oude Maya's. Het moet wel een hoogstaande cultuur zijn geweest om de bouw van zo'n indrukwekkende piramide te organiseren. Het volgende bouwwerk ligt weer enkele kilometers verder. De temperatuur en vochtigheid is best wel hoog. Het zweet gutst met bakken over mijn gezicht. De tas met fotoapparatuur gaat best wel doorwegen. Gelukkig zien we onderweg ook nog wel wat vogels waaronder een mooie Yucatangaai - Yucatan Jay - Cyanocorax yucatanicus.

Yucatangaai - Yucatan Jay - Cyanocorax yucatanicus
Ook de andere bouwwerken zijn heel indrukwekkend. Veel toeristen beklimmen de ruines. Ik heb er geen energie voor. We moeten nog een behoorlijk stuk terug lopen. Onderweg komen we nog een vogelend echtpaar tegen. Van hen krijgen we nog wat informatie over gebieden die we eventueel nog de komende dagen kunnen bezoeken. Gelukkig delen vogelaars bijna zonder uitzondering altijd informatie! Weer terug bij het meer nemen we nog een kop koffie. Daar zijn we wel aan toe. De trip heeft niet zoveel vogels opgeleverd maar was wel heel interessant.

Maandag 12 december
Aktun Chen is onze volgende bestemming. Al heel vroeg arriveren we bij de oprijlaan. De bewaker was er nog niet helemaal op bezoek voorbereid. Na het verstrekken van enkele persoonlijke gegevens en telefonische navraag laat hij ons door en kunnen we op de oprijlaan van ca. 5 km de eerste vogels zien. Hieronder prachtige Maskertroepiaal - Hooded Oriole - Icterus cucullatus en ook de Tropische Koningstiran - Tropical Kingbird - Tyrannus melancholicus.

Tropische Koningstiran - Tropical Kingbird - Tyrannus melancholicus.
Natuurlijk zijn ook de Zwarte Gier - Black Vulture - Coragyps atratus en Kalkoengier - Turkey Vulture - Cathartes aura present.Vogels zie we elke dag wel zien. Bij de ingang van Aktun Chen is wel bedrijvigheid maar de receptie is nog gesloten. Brutaal als we zijn glippen we naar binnen. Het doel is het vinden van de Pauwkalkoen - Ocellated Turkey - Meleagris ocellata een zeer begeerde endemische vogelsoort. Volgens de laatste informatie (wel van 8 jaar geleden) zou deze rondom de Receptie te vinden zijn.

Turkey Vulture - Cathartes aura
Wat we ook ondernemen we zien ze niet helaas. Na enige tijd besluiten we naar Sian Ka'an te gaan. Sian Ka'an is een nationaal park en niet ver van Aktun Chen vandaan. Via een locale weg met zeer veel smerig hoge verkeersdrempels komen we bij de ingang. Na het betalen van enkele pesos rijden we de verharde zandweg op. De weg is in zeer slechte staat, bovendien is er links en rechts weinig te zien. De beloofde lagunes zijn volledig begroeid met ondoordringbare mangrovebossen. Gelukkig zijn er aan de zeekant nog wel enkele plekken waar we even over zee kunnen uitkijken. Hier zien we onder andere Bruine Pelikaan - Brown Pelican - Pelecanus occidentalis en Amerikaanse Fregatvogel - Magnificent Frigatebird - Fregata magnificens. De weg wordt steeds slechter. We besluiten uiteindelijk maar terug te gaan. Het is per slot van rekening een huurauto!

Dindag 13 december
Vandaag staat het eiland Cozumel op het programma. Cozumel is een eiland dat door veel toeristen wordt aangedaan als ze een cruise maken. Wij gaan natuurlijk voor de vogels! Al heel vroeg om ca. 6:15 arriveren we bij het loket van de veerdienst. De eerste veerboot gaat pas om 7:00 uur. Tijd genoeg om even rond te kijken bij de havenpier. Hier heel veel Lachmeeuwen - Laughing Gull - Larus atricilla, Drieteenstrandloper - Sanderling - Calidris alba, Steenloper - Ruddy Turnstone - Arenaria interpres en langsvliegende Bruine Pelikanen - Brown Pelican - Pelecanus occidentalis.

Lachmeeuwen - Laughing Gull - Larus atricilla
Als de boot op punt staat van vertrek gaan we aan boord. Ruimte genoeg. Stipt op tijd vertrekt de veerboot. De zeegang valt me tegen. Ik voel langzaam een zeeziekte opkomen. Stom dat ik geen pilletje tegen zeezieke heb ingenomen! Ik neem dankbaar het verstrekte spoegzakje aan en hoop dit dit niet nodig is. Omdat de overtocht ongeveer 40 minuten in beslag neemt kan ik het droog houden. Gelukkig is de zeeziekte over zodra ik vast grond onder de voeten heb. De enige manier om vanuit Playa del Carmen aan de overkant te komen is dit voetveer. Nu nog even een auto huren. Op de kade staan diverse loketten met autoverhuurbedrijven. Binnen korte tijd is e.e.a. geregeld al is de auto wel een beetje krakkemikkig. Het plan is het eiland rond te rijden en dan hier en daar uit te stappen om vogels te scoren. Het eerste gebied dat we aan doen is het Parc Nacional Laguna Chankanaab. Hier zien we weer de gebruikelijke soorten van de afgelopen dagen. Heel grappig was de Leguaan op het parkeerterrein.

De volgende stop ligt een paar kilometer buiten San mIquel de Cozumel. In het verleden is hier een poging gedaan door een projectontwikkelaar om een gebied in het oerwoud geschikt te maken voor bewoning. Het stratenplan compleet met riolering en trottoirs is aangelegd maar al weer helemaal overwoekerd met ondoordringbare begroeiing. Ideaal om te vogelen. Ook nu valt het weer op dat het behoorlijk stil is en we krijgen weinig vogels te zien. Heel leuk was nog wel de Blauwgrijze Muggenvanger - Blue-grey Gnatcatcher - Polioptila caerulea

Blue-grey Gnatcatcher - Polioptila caerulea
die zich fraai laat bekijken en fotograferen. We besluiten onze rondreis te vervolgen langs de westkust naar het zuiden. Onderweg zien we een prachtige Visarend - Osprey - Pandion haliaetus met prooi op een paal. Deze laat zich heel goed fotograferen. Een buitenkans als je niet zoveel voor de lens krijgt.

Visarend - Osprey - Pandion haliaetus
Aan de oostkant van het eiland vinden we een zoetwaterplas met o.a. Blauwvleugeltaling - Blue-winged Teal - Anas discors en Amerikaanse Meerkoet - American Coot - Fulica americana. Via de dwarsweg van oost naar west gaan we weer terug naar de westkust om vervolgens door te rijden naar de noordkant van Cozumel. In de Laguna Creca zien we wasberen. Een ondersoort, die naar later blijkt, bedreigd is. We zien er minstens een stuk of 5 die regelmatig komen bedelen. Leuke beesten en heel brutaal.

In de verte passeert een Rode Lepelaar - Roseate Spoonbill - Ajaia ajaja en kortbij een prachtige sierlijke Koningsstern - Royal Tern - Sterna maxima. Natuurlijk hebben we niet de Cozumel Trasher gezien. Die is waarschijnlijk bij de laatste orkaan die over het eiland raasde uitgestorven! In de namiddag arriveren we weer in de hoofdstad waar we ons zelf op een biertje trakteren. We maken nog een kleine wandeling door de stad die heel erg toeristisch is. Ja hoe kan het ook anders!

Woensdag 14 december
Dit keer staan we iets later op. Het plan was een rustige dag te houden en in de omgeving het naast het Hotel gelegen golfterrein te bezoeken. Al snel zien we onze eerste Bruine Chachalacas - Plain Chachalaca - Ortalis vetula en verderop Witvoorhoofdamazone - White-fronted Parrot - Amazona albifrons

Witvoorhoofdamazone - White-fronted Parrot - Amazona albifrons
, Killdeerplevier - Killdeer - Charadrius vociferus, een mannetje en vrouwtje Grote Bekarde - Rose-throated Becard - Pachyramphus aglaiae en diverse Warblers. Het is een prima vogelgebied wat heel goed toegankelijk is. Mooie paden langs de golfvelden slingeren zich over het terrein. De velden zien er zeer verzorgt en onberispelijk uit. Af en toe komen we mensen tegen die de terreinen moeten verzorgen. Vriendelijk lachend laten ze ons onze gang gaan. Dat heb ik elders wel eens anders meegemaakt. Er komt nog een karretje voorbij met frisdranken en koffie. We zijn net niet brutaal genoeg om een consumptie te nemen! Dit is toch wel een zeer aangename manier om te vogelen al is de aanblik van de golfvelden enigszins gekunsteld.

Grote Bekarde - Rose-throated Becard - Pachyramphus aglaiae
Na een behoorlijk lange wandeling waarbij we best wel veel vogels zien keren we weer terug naar het Hotel. Ik besluit nog even een duik in de zee te nemen en even van het strandleven te genieten. Mijn metgezellen gaan ook even hun eigen gang. Er staat een behoorlijk grote golfslag waar ik best wel moeite mee heb. De bodem is rotsachtig en niet echt aangenaam als je ermee in aanraking komt. Buiten de branding is het heerlijk toeven. Een prooi zoekende Visarend - Osprey - Pandion haliaetus duikt vlak naast me in zee. Wel een leuke manier om te vogelen... In de namiddag ga ik nog even vogelen in de prachtige tropische tuin van het Hotel. Ik zie o.a. een mooie Witbuikreiger - Tricolored Heron - Egretta tricolor

Witbuikreiger - Tricolored Heron - Egretta tricolor
en een Amerikaanse Kleine Zilverreiger - Snowy Egret - Egretta thula. Moe maar voldaan gaan we gezamenlijk dineren en hebben deze keer gekozen voor de Mexicaan. Wat een overvloed aan eten en drinken. Toch wel een leuke formule dat All inclusive. De bediening is hartelijk en het eten smaakt ons goed. Onder het genot van een wijntje bespreken we onze belevenissen van de laatste dagen. De eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat het aantal soorten dat we zien een beetje tegen valt. Ook wordt er weinig gezongen waardoor vogels moeilijk op te sporen zijn. Het is nu eenmaal een stuk moeilijker om in het oerwoud te vogelen dan in het open veld, maar ja je ziet dan wel wat meer bijzondere soorten.

Vrijdag 15 december
Dit keer gaan we het wat verder weg zoeken en staat Filipe Carillo Puerto op het programma. Vanuit de noordoostkant van de stad loopt een verharde weg naar Vigua Chico en klein dorpje. Het bos ziet er prima uit en we scoren dan eindelijk de langverwachte Yucatanspecht - Yucatan Woodpecker - Melanerpes pygmaeus een endeem alleen te zien in Yucatan. Ook zien we eindelijk enkele kolibrisoorten zoals de Wigstaartsabelvleugel - Wedge-tailed Sabrewing - Campylopterus curvipennis
, Kaneelkleurige Amazilia - Cinnamon Hummingbird - Amazilia rutila en de Yucatanamazilia - Buff-bellied Hummingbird - Amazilia yucatanensis. Het valt niet mee om ze goed te determineren. De vogels zijn watervlug. Gelukkig lukt het om enkele zij het matige foto's te nemen. Hierdoor wordt de determinatie enigszins vereenvoudigd.
Langs de dwarspaden vliegen ook diverse prachtige vlinders

wat een genoegen is om naar te kijken. We checken alle zijpaden voor zover mogelijk af. Halverwege probeert Hemme met zijn Ipod vogels te lokken. Dat wil nog wel eens lukken als je het geluid van een uil laat horen. Hiervoor gebruikt hij de roep van de Braziliaanse Dwerguil - Ferruginous Pygmy-Owl - laucidium brasilianum.

Braziliaanse Dwerguil - Ferruginous Pygmy-Owl - laucidium brasilianum.
Veel kleine vogels komen er op af om te zien waar hun mogelijke belager zich bevind. Verrassend genoeg kwa de uil zelf ook op het geluid af. Dat gaf ons de gelegenheid een serie foto's te maken. Een uil fotograferen blijft altijd heel bijzonder. We besluiten om tussen de middag eens in het stadje te gaan kijken of we een kop koffie kunnen scoren en wellicht wat kunnen eten. Diverse tentjes onderweg serveren geen koffie. Is hier kennelijk ongebruikelijk. Eindelijk vinden we een overdekte hal met diverse eetgelegenheden waar we ook Nescafe koffie kunnen drinken. Zo daar hadden we wel even behoefte aan. In de middag gaan we nog even terug naar hetzelfde gebied van vanmorgen. We zien en horen nog steeds vogels maar het is wel een stuk minder dan vanmorgen. Best wel tevreden besluiten we tenslotte weer terug te gaan naar het hotel.

Zaterdag 16 december
Vandaag is het alweer de laatste dag. We besluiten elk onze eigen gang te gaan. Ik ga in eerste instantie nog even met Reinier naar het golfterrein waar we in hoofdzaak weer dezelfde soorten zien als een paar dagen geleden. Het is weer een heerlijke wandeling langs de gepolijste paden van het golfterrein. Ook gaan we nog even langs de noordkant van het hotel naar de zee. Langs dit pad zitten weer de Grote Geelpootruiter - Greater Yellowlegs - Tringa melanoleuca,

Grote Geelpootruiter - Greater Yellowlegs - Tringa melanoleuca
de Amerikaanse Bosruiter - Solitary Sandpiper - Tringa solitaria en de Kleinste Strandloper - Least Sandpiper - Calidris minutilla. Ze laten zich niet makkelijk fotograferen maar het lukt toch enkele leuke plaatjes te schieten. Bij de koffie in het Restaurant zien we nog enkele coati's die een beetje gevoerd worden door de bezoekers. Grappige beesten!
Coati
Ook de Yucatangaai - Yucatan Jay - Cyanocorax yucatanicus en de Langstaarttroepiaal - Great-tailed Grackle - Quiscalus mexicanus laten zich niet onbetuigd en delen mee in de versnaperingen. Om 12:00 gaan Hemme en ik de auto wegbrengen. We hebben er veel plezier van gehad en kunnen hem gelukkig schadevrij weer inleveren.
De bus haalt ons in de namiddag op en levert ons af bij het vliegveld in Cancan. We kunnen terug kijken op een heel plezierige vakantie waarbij we leuke waarnemingen hebben gecombineerd met mooie opnamen.
Meer foto's te zien op mijn website www.benvandenbroek.com

1. Erg leuke beschrijving van waarschijnlijk een onvergetelijke reis. Prachtige foto's en zeer leesbaar geschreven.
    Roald

2. Erg leuke beschrijving van waarschijnlijk een onvergetelijke reis. Prachtige foto's en zeer leesbaar geschreven.

3. Hoi Ben,

Wat een verslag zeg. Mooi! Jammer dat je blog niet wat meer publiek trekt want dit is zeer de moeite waard.

Fijne jaarwisseling!

Groeten,
    Robert

4. geweldig verslag, zeker omdat ik de buurt ken die je beschrijft. Ga er binnenkort voor de 4e x heen. Heb je een tip voor mij over een vogelboek dat ik kan aanschaffen. Deze keer blijf ik wat korter in de buurt van playa en ga ik ook naar de golf van mexico. Hier ga ik zeker vogelen. Zoek maar eens op celestun reservaat. Het is jammer dat jullie in de botanische tuin zo weinig vogels zagen. Wij zagen er velen. zal de dagtijd en het seizoen wel geweest zijn. Normaal zorg ik dat ik rons 6 uur in de ochtend buiten ben dan vliegen de vogels je letterlijk om de oren. ;-) Mocht je nogmaals die kant uit gaan bezoek dan rio lagartos eens daar heb ik ook veel vogels gespot. groetjes en vogel ze

5. Mooie foto's! ♥️ Voor Mexico.