16 december, 2012

Vogels van Curacao


Toen het in Nederland sneeuwde en vroor zat ik samen met mijn echtgenote op Curacao. Een groter contrast kan je niet hebben. Enerzijds mis je dan toch de sneeuw en anderzijds is het natuurlijk fantastisch om in de gelegenheid te zijn Curacao te bezoeken. Het doel wat natuurlijk in eerste instantie te genieten van zon, strand en de bezoekjes aan Willemstad. Daar zal ik het in dit Blog niet al te veel over hebben! Wat mij in hoge mate interesseerde was het vogelleven van Curacao.
Uiteraard heb ik me voorbereid op hetgeen ik ongeveer kon verwachten. Via AVI database heb ik een vogelchecklist Gedownload. Daarnaast beschikte ik nog over een vogelgids Birds of the Westindies van een eerdere trip en een uitgave onze vogels van de Dierenbescherming van Curacao ooit gekregen van een lieve buurvrouw. Ook was er recent een leuk artikel verschenen in het Vogeljaar jaargang 60 (5) 2112. Curacoa heeft niet direct een heel rijk vogelleven zoals b.v. in Costa Rica. Er zijn wat invloeden van het vasteland (Venezuela) en van het Caraibische gebied. Echter Curacao is toch een buitenbeentje in het Caibisch gebied omdat er een aantal specifiek soorten ontbreken zoals Vireos, Tanagers, Honingzuigers, of in beperkte mate aanwezig zijn zoals Kolibries en Papagaaiachten. Desondanks is het vogelleven toch zeer de moeite waard.
We verbleven in het Chocogo Resort gelegen ten oosten van Willemstad aan de Jan Thielbaai. Het Resort is een prachtig aangelegd park met hele mooie bungalows die van alle gemakken zijn voorzien. Een uitgebreide beplanting met cactussen, bogainville en palmbomen verfraaien het resort.


Chocogo Resort

Chocogo Resort

Meteen al bij aankomst bij onze bungalow in het Resort werden we op de waranda verwelkomt door een aantal leuke vogelssoorten. Zoals de Oranje Troepiaal, de Gele Troepiaal, het Suikerdiefje en een aantal duivensoorten zoals de Naaktoogduif, de Musduif en de Verreaux' duif. Stuk voor stuk prachtige vogelsoorten en buitengewoon tam. Dat is wel heel leuk voor de fotograaf.

Oranje Troepiaal - Troupial - Icterus icterus

Gele Troepiaal - Yellow Oriole - Icterus nigrogularis

Suikerdiefje - Bananaquit - Coereba flaveola

Naaktoogduif - Bare-eyed Pigeon - Columba corensis

Naaktoogduif - Bare-eyed Pigeon - Columba corensis

Musduif - Common Ground-Dove - Columbina passerina

Verreaux' Duif - White-tipped Dove - Leptotila verreauxi

Later ontdekten we ook andere soorten op het resort die wat schuwer zijn en wat moeilijker te fotograferen zoals de Maisparkiet, de Grijze Koningstiran, de Blauwstaartsmaragdkolibri, de Amerikaanse Torenvalk en de Tropische Spotlijster.

Maïsparkiet - Brown-throated Parakeet - Aratinga pertinax

Grijze Koningstiran - Grey Kingbird - Tyrannus dominicensis

Blauwstaartsmaragdkolibrie - Blue-tailed Emerald - Chlorostilbon mellisugus

Amerikaanse Torenvalk - American Kestrel - Falco sparverius

Tropische Spotlijster - Tropical Mockingbird - Mimus gilvus


Het Resort grenst aan een Natuurpark het Spaanse Water. Een prachtige baai met slikvlakten en water. Hier zagen o.a. de Bruine Pelikaan, Amerikaanse Oeverloper, Amerikaanse Bontbekplevier, Kleine Geelpootruiter en Kleinste Strandloper waarvan de laatste vier trekvogels zijn die op Curacao overwinteren. Ook in de verte nog een paar  Flamingos waarvan ik er later op een andere plek nog veel meer zag.

Bruine Pelikaan - Brown Pelican - Pelecanus occidentalis

Amerikaanse Oeverloper - Spotted Sandpiper - Tringa macularia

Amerikaanse Bontbekplevier - Semipalmated Plover - Charadrius semipalmatus

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Kleinste Strandloper - Least Sandpiper - Calidris minutilla

Bij een stadstour naar Willemstad zagen we boven de het Waaigat Fregatvogel, Koningsstern en bij de monding van de St. Annabaai nog een Roodpootgent ver weg op een boei.

Amerikaanse Fregatvogel - Magnificent Frigatebird - Fregata magnificens

 Koningsstern - Royal Tern - Sterna maxima

Roodpootgent - Red-footed Booby - Sula sula

De landhuisroute richting Westpunt gaf een goed beeld van het oorspronkelijke landschap van Curacao. Onderweg zagen we o.a. Zuidelijke Caracara en Roodkraaggors.

Zuidelijke Caracara - Southern Caracara - Caracara plancus

Roodkraaggors - Rufous-collared Sparrow - Zonotrichia capensis

Op de terugweg reden we langs de Salina St Marie bij Jan Kok. Hier zitten de van Curacao bekende grote groepen Flamingos. Natuurlijk ook een aantal reigerachtige zoals Witbuikreiger, Amerikaanse Blauwe Reiger, Kleine Blauwe Reiger, Amerikaanse Blauwe Zilverreiger, Groene Reiger en een prachtige Geelkruinkwak.

Flamingo - Greater Flamingo - Phoenicopterus ruber

Flamingo - Greater Flamingo - Phoenicopterus ruber

Flamingo - Greater Flamingo - Phoenicopterus ruber

Witbuikreiger  Tricolored Heron   Egretta tricolor

Amerikaanse Blauwe Reiger - Great Blue Heron - Ardea herodias

Kleine Blauwe Reiger - Little Blue Heron - Egretta caerulea

Amerikaanse Kleine Zilverreiger - Snowy Egret - Egretta thula

Groene Reiger - Green Heron - Butorides virescens

Geelkruinkwak - Yellow-crowned Night-Heron - Nyctanassa violacea

Vooral de Geekruinkwak gaf een mooie show weg. Hij ving een grote krab die uiteindelijk kon ontsnappen toen hij uit z'n snavel viel...
Ook hier inde Salina St. Marie was ik getuige van een  duikvlucht van een Slechtvalk op een kleine Geelpootruiter en kon een paar mooie actiebeelden maken. Helaas liep het voor de kleine Geelpootruiter slecht af.

Slechtvalk - Peregrine Falcon - Falco peregrinus

Slechtvalk - Peregrine Falcon - Falco peregrinus

Slechtvalk - Peregrine Falcon - Falco peregrinus

Natuurlijk waren er ook weer steltlopers zoals de Kleine Geelpootruiter-1!!, de Grijze Strandloper, de Kleine Grijze Snip en heel veel Kleinste Strandlopers.

Grijze Strandloper - Semipalmated Sandpiper - Calidris pusilla


Kleinste Strandloper - Least Sandpiper - Calidris minutilla
De andere zijde van het Spaanse Water waar ook mooie resorts liggen leverde nog een prachtige Visarend op die aan het vissen was in een kanaal dat landinwaarts ging.

Visarend-Osprey-Pandion haliaetus

Visarend-Osprey-Pandion haliaetus

Wat is Curacao toch een geweldig eiland om vogels te fotograferen. De laatste dagen lukt het nog om in de omgeving van ons Resort een Gewone Safraangors, Maskergrondvink, Steenloper, Amerikaanse Steltkluut en de Caribische Troepiaal te fotograferen.

Gewone Saffraangors - Saffron Finch - Sicalis flaveola

Maskergrondvink - Black-faced Grassquit - Tiaris bicolor

Steenloper - Ruddy Turnstone - Arenaria interpres

Amerikaanse Steltkluut - Black-necked Stilt - Himantopus mexicanus

Caribische Troepiaal - Carib Grackle - Quiscalus lugubris
  
Ik ben heel erg tevreden met de bereikte resultaten en kan iedereen die in de gelegenheid is zo'n trip te maken het van harte aanbevelen.

Laat ik niet afsluiten zonder een leuk plaatje van Willemstad. Het is heel plezierig om in Willemstad te flaneren. De kleurrijke gevels, de vriendelijke mensen en de heerlijke temperatuur maken het een hele belevenis op Curacao te zijn.

Willemstad


Het was best wel veel want ik wilde dit Blog niet splitsen. Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog.

23 opmerkingen:

  1. Schitterende foto`s Ben!
    Toch wel veel bijzonder vogels gezien, gaaf man.
    De Flamingo die met de veren wappert (foto 28, wat een topmoment, maar de rest is ook prachtig
    Kan mij indenken dat jullie hebben genoten en de sneeuw komt nog wel een keer.
    Hier lag trouwens niet veel,

    groetjes Greet

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben...

    Alleen de vogels waren al de moeite waard om een vakantie aan te spenderen..Prachtig wat heb je er veel gespot.en vastgelegd..
    mooie scherpe opnames met zowaar nog 2 foto's zonder vogels..
    Erg mooi vind ik de flamingo die flappert met de veren of net land, zou ook kunnen..
    Prachtig gedaan...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige plek waar je was Ben. En wat veel soorten vogels heb je gespot. De één nog mooier dan de ander, kan niet kiezen welke ik het mooist vind, dit is puur genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou...... niet om het een of ander Ben, maar deze serie bevat werkelijk schitterende gekleurde vogels van allerhande pluimage.

    Dit mag ik heel graag zien :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,
    Een paradijs voor vogelaars. Je hebt een uitgebreide collectie "gevangen". Mooie soorten en echte actiemomenten met de slechtvalk en de groene reiger.
    Heerlijke vakantiebestemming lijkt me.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben,

    Qua vogels geen gebrek in Curacao zo te zien. Wat heb je de bijzondere soorten heel fraai weten vast te leggen, vooral van de Geekruinkwak met krab ben ik onder de indruk.

    bedankt dat je ons zo laat meegenieten. Ik wilde altijd eerst naar Aruba op vakantie, maar denk dat ik dat maar verander in Curacao! ;-)


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ben,

    Mooie foto's! En vooral die van de slechtvalk vond ik bijzonder want die heb ik na 10 jaar op Curacao gewoond te hebben nog nooit gezien.

    Groet,

    Yede

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ben, wij zijn nu bijna n week in Curacao ( ook Chogogo resort).Elke ochtend in mijn hangmat naar de vogels gekeken. Dank je voor jou blog. Nu was t eenvoudig terug te vinden welke vogels ik gezien heb. Gr. Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's! Ben zelf in september geweest en probeer de namen bij de vogels te zoeken en kwam zodoende op je site terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben jij een goede fotograaf , met deze serie leerde ik de vogels op curacao ook herkennen. ����

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ben wat leuk die blog van je en handig ook. Wij zitten nu op Chogogo en zien veel van die vogels en elders op het eiland.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha die Ben, ik dacht dat ik wel wat vogels kende.... haha maar dit is echt leuk en mooi hoor al die soorten... en ook mooi scherp... tot Laterrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ben,
    Op dit moment ben ik weer bij familie op Curacao.
    Opneuw had ik je site toch weer nodig om een paar vogels te kunnen determineren.
    Wat een mooie plaatjes !
    Herinnerje me nog van jouw advies bij digiscoping op een vogelreis, ik meen, Marokko met Edo als gids ?

    gr,Ad







    BeantwoordenVerwijderen
  14. Erg mooie foto’s en dito tekst. We gaan 20 januari 2018. Weet jenog mooie plekken om te fotograferen?📸 dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ben,
    Prachtige foto’s! Vooral knap hoe je de kolibrie in rust hebt weten te treffen!
    Ook wij zijn met vakantie in Jan Thielbaai terwijl het vriest in Nederland, wat een contrast inderdaad. Voor het eerst op Curacao, en ook vooral onder de indruk van de prachtige dieren hier.
    Hartelijke groet, Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo ben, wij zitten op dit moment op curacao in het flamingopark bij st Willibrordus . En we staan nu al verbaasd van alle vogels die we vanaf ons platje buj de bungalow kunnen zien! Bedankt voor alle prachtige foto’s . We gaan ze zeker benutten om alle vogels te herkennen!
    Groeten Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  17. We zijn voor de 3e keer op Curaçao, wat een heerlijk eiland.
    Wat leuk om te kijken n.a.v jouw foto's te achterhalen welke vogel we nu weer tegenkomen.
    Bedankt voor de mooie foto's en tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Erg mooie serie. En was ook bij mij erg behulpzaam bij het achterhalen van vogelnamen. Kolibries helaas niet weten te spotten.
    Nogmaals dank - Arthur J

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gelukkig heb ik je blog gevonden! Wat een prachtige foto’s van vogels. Daar wij, als het kan, ieder jaar hier even bij familie zijn, probeer ik wat meer vogels te herkennen. En daar is jou blog geweldig voor. Hartelijk dank, zal regelmatig je blogs volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schitterende foto's Ben en voor mij weer makkelijk om de vogels hier te herkennen op Chogogo. Echt een mooi stukje natuur hierop Curaçao

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoe heet de zwaluw vogel op het eiland?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Ben, wij zijn nu voor de tweede keer hier op Curaçao en zijn heel erg verast door de grote verscheidenheid aan vogels ,vissen,schildpadden en reptielen. Ik geniet elke dag van wat ik te zien krijg. Je foto's zijn voor ons een welkome naslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie foto’s. Wij zijn deze week op Korsou en de meeste vogels die jij beschrijft hebben we al bijna allemaal gezien. Zonder al te veel moeite. Heel mooi zijn ook de vissen. Soms ook het samenspel van beiden. De combinatie van jagende tonijn en fregatvogels op kleine vissen is bijzonder om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen