30 december, 2013

Terugblik 2013


Het afgelopen jaar heb ik weer veel reacties gekregen van andere Bloggers en nieuwe contacten gelegd. 
Het is altijd moeilijk keuzes te maken als je terugblikt op het afgelopen jaar. Welke overwegingen maak je bij je keuzes. Zijn het je mooiste foto's, je leukste vogelontmoetingen of natuurbelevenissen. Het beste is denk ik dat ik me laat leiden door de Blogs die ik de aflopen jaargang heb gemaakt.

Januari 2013
Er lag sneeuw en de baardmannetjes lieten zich heel fraai zien in de Rietputten bij Maassluis. Het is altijd weer een feest om ze te fotograferen.






Februari 2013
De Grote Burgemeester van Vlaardingen die enkele maanden ter plaatse verbleef is natuurlijk ook een hoogtepunt. Zeker als het lukt om een mooi vliegbeeld te maken.


Maart 2013
Als eenden elkaar weer achterna zitten dan weet je dat het voorjaar er toch weer aankomt.


April 2013
Ja, het voorjaar is echt aangebroken. Overal hoor je zingende vogels. De leukste tijd van het jaar breekt weer aan.


Mei 2013
De Oehoes van Hilvarenbeek fotograferen was echt een hoogtepunt dit jaar. Helaas is het met een van de ouders slecht afgelopen. De man heeft het niet overleefd en is de afgelopen zomer gedood door een Hyena...


Juni 2013
De Grauwe Franjepoot in zomerkleed bij Delft was ook weer een hoogtepunt. Aanvankelijk was de vogel op grote afstand te zien. Gelukkig kwam hij ook even dichtbij voor de foto.



Juli 2013
Een bezoek aan een vogelhut op de Veluwe leverde een behoorlijk aantal leuke foto's op waaronder deze Appelvinken.


Augustus 2013
Deze maand werden er in onze omgeving veel Oranje Luzernevlinders gezien. Ze worden nooit met geopende vleugels gezien vandaar dat het me een uitdaging leek om ze in vlucht te fotograferen...


September 2013
Nu is het heel moeilijk kiezen. Ga ik voor een foto van een vogel van Madeira waar we een week op vakantie waren, dan kies ik in dat geval voor de Kuhls Pijlstormvogel, of ga ik toch de Grauwe Klauwier van de Maasvlakte of de Roodpootvalk van Oudorp. Gelukkig bepaal ik zelf de spelregels en kies voor alledrie!







Oktober 2013
In deze maand maak ik een zeetocht met Pterodroma. Altijd leuk en dag op zee.



November 2013
Het hoogtepunt van deze maand in ongetwijfeld de Sperweruil van Zwolle. Dat zal zeker ook gelden voor vele andere vogelfotografen.


December 2013
Een echt hoogtepunt is er niet deze maand. De zoektocht naar de Grote Kruisbek en de Dwerguil mislukte. Ja, het kan wel eens tegenzitten. Ben toch weer blij met deze leuke foto van een Torenvalk.



Ook dit jaar heb ik weer bijgehouden welke vogelsoorten ik het afgelopen jaar heb gefotografeerd (zie tab vogeljaar 2013). 

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties van het afgelopen jaar.
Allemaal de beste wensen voor 2014 met veel mooie natuurbelevenissen.



15 opmerkingen:

  1. Een heel mooi overzicht Ben, je hebt een geweldig jaar gehad. Ik hoop dat 2014 net zo mooi zal worden.
    Prachtig die Franjepoot, ik heb hem niet gezien dit jaar dus deze plaat maakt me blij!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige foto's Ben!
    Roodpootvalk, grauwe klauwier, baardman, oehoe, ze zijn allemaal erg mooi (en bijzonder!). Goede jaarwisseling en hopelijk krijg je weer zo'n mooi vogeljaar!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via een zoektocht naar foto's/info over de witkoppige staartmees op jouw blog uitgekomen. WOW!!!
    Wat een fantastische foto's en leuke verhalen staan erop. Ga je zeker volgen! Als nog niet zo ervaren vogelaarster en beginnend fotograaf, kan ik nog heeeeeel veel leren van je.

    Groet,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn hè om even terug te kijken
    mijn terugblik blog gaat om 23.30 online
    deze van jou is prachtig, erg mooie vogelsoorten bij, met name de sperweruil, complimenten

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo zijn we allemaal aan het bterugblikken. Ik ben op de helft. En als anderen het dan niet interessant vinden, is het voor jezelf een mooie afsluiting van een fotogeniek jaar. Maar jouw overzicht is zeer de moeite waard, Ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je mooie vogels gezien afgelopen jaar en wat een mooie keuze laat je hier zien. Fantastische foto's. De Franjepoot in zomerkleed, daar kan ik alleen maar van dromen en hier even lekker bij wegdromen ;-)De jonge Jan-van-Gent word ik ook al zo blij van... Ik wens je een heel fijn en gezond 2014!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig jaaroverzicht, wat zijn er afgelopen jaar toch veel bijzondere vogels te zien geweest.
    De roodppootvalk is denk ik wel mijn favoriet, maar het sperweruiltje heb je ook mooi, met de gele blaadjes als omgeving. De eerste foto, de baardman, prachtig, ik ga dit jaar ook eens naar dat gebied, want de baardman staat nog op mijn wensenlijstje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Werkelijk een schitterende terugblik Ben.
    Prachtige fotomomenten en schitterende foto's. Echt geweldig om te zien.

    Ook voor jou een heel mooi, gelukkig, gezond en fotogeniek 2014.
    Ook voor jou een heel mooi, gelukkig, gezond en fotogeniek 2014.
    Dat we ook dit nieuwe jaar weer van vele mooie (natuur) momenten mogen genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zal m'n best eens doen Ben...
    een vliegende vogel vast te leggen...
    maar ik vind dat zo moeilijk, al vaak geprobeerd en net zo vaak weer in de prullenbak gedonderd...
    maar ik ga het proberen!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful photos. Happy New Year and greetings from Montreal, Canada.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige hoogtepunten van een succesvol fotografie jaar van jouw hand. Grauwe Klauwier, Roodpootvalk, jonge J-v-G, Franjepoot....allemaal toppers en schitterend vastgelegd.

    Hopelijk wordt het dit jaar zo'n succes met veel mooie fotomomenten.

    In ieder geval de beste wensen voor 2014 en tot in het veld!

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. A wonderful collection of photos and memories! Happy New Year!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben prachtige foto's als samenvatting van het afgelopen jaar. Het baardmannetje maakt me gezond jaloers, dat wil ik ook!
    Ook de appelvinken zijn erg mooi.
    Laat 2014 maar net zo'n mooi fotojaar worden!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig overzicht Ben, de 1 nog mooier dan de ander.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ontzettend mooi allemaal Ben. Je weet de vogels te vinden en dan ook nog eens op een prachtige manier vast te leggen.
    Ik vind alle foto's top en de jonge Jan van Gent steekt daar zelfs nog bovenuit.
    Ik wens je heel veel goeds voor het komende jaar.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen