08 februari, 2015

Mijn Volkstuin op Thurlede

Vorig jaar in oktober heb ik een volkstuin overgenomen van een oude dame die er niet meer voor kon zorgen en er van af wilde. Het tuinhuisje was sterk verwaarloosd en moet echt opgeknapt worden. De tuin vond ik meteen al oke al was er wel heel veel achterstallig onderhoud. De wintermaanden zijn niet de beste tijd voor het wijzigen van het padenplan en het ophogen van het terras... Veel snoeiwerk moest verricht worden en een compostbak gemaakt. Ook aan de buitenzijde van het tuinhuisje moet nog het nodige gebeuren. Het blijkt dat mijn tuin bij flinke regenval behoorlijk onder water komt te staan! Ik zal hier met de beplanting rekening moeten houden of de tuin moeten ophogen. Het is leuk om het op te knappen en ik geniet nu van mijn eigen stukje grond wat ik geheel naar eigen inzicht mag inrichten. Mijn uiteindelijke doel is het maken van een natuurvriendelijke tuin waar plaats is voor insecten, vlinders en vogels. Ook de beplanting zal daar flink op aangepast moeten worden. Mijn streven is zoveel mogelijk inheemse planten een plek te geven. Nu heb ik niet zoveel verstand van planten. Gelukkig krijg ik deskundige adviezen van collega tuinders, van Rinus uit de tuinwinkel en natuurlijk ook van natuurvrienden waar ik mijn voordeel mee kan doen. Zo is het ook nog een heel leerzaam project.
Natuurlijk heb ik al wel de nodige foto's gemaakt van het vogelleven in mijn volkstuin. Voederen doet wonderen en trekt al heel veel vogels van allerlei pluimage aan. 
Het complex waar mijn tuin is gelegen is heel vogelrijk. Het lijkt me leuk om alvast iets van het vogelleven te laten zien.
Grote Bonte Specht - Great Spotted Woodpecker - Dendrocopos major
Halsbandparkiet - Rose-ringed Parakeet - Psittacula krameri

Halsbandparkiet - Rose-ringed Parakeet - Psittacula krameri

Halsbandparkiet - Rose-ringed Parakeet - Psittacula krameri

Ransuil - Long-eared Owl - Asio otus

Turkse Tortel - Eurasian Collared-Dove - Streptopelia decaocto

Houtduif - Common Wood-Pigeon - Columba palumbus

Houtduif - Common Wood-Pigeon - Columba palumbus
Gaai - Eurasian Jay - Garrulus glandarius


Kauw - Eurasian Jackdaw - Corvus monedula

Merel - Eurasian or Common Blackbird - Turdus merula

Merel - Eurasian or Common Blackbird - Turdus merula
Zanglijster - Song Thrush - Turdus philomelos
Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula

Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula

Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula

Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula

Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula

Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula

Roodborst - European Robin - Erithacus rubecula
Winterkoning - Winter Wren - Troglodytes troglodytes

Winterkoning - Winter Wren - Troglodytes troglodytes

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major

Koolmees - Great Tit - Parus major
 Pimpelmees - European Blue Tit - Parus caeruleus

Vuurgoudhaan - Firecrest - Regulus ignicapillus
Goudhaan - Goldcrest - Regules regules

Staartmees - Long-tailed Tit - Aegithalos caudatus

Staartmees - Long-tailed Tit - Aegithalos caudatus

Heggemus - Hedge Accentor - Prunella modularis

Heggemus - Hedge Accentor - Prunella modularis
Vink - Chaffinch Fringilla - coelebs

Vink - Chaffinch Fringilla - coelebs

Met uitzondering van de Ransuil zijn het tot op heden alleen de gewone soorten die zich laten zien. Ook die zijn het natuurlijk waard om gefotografeerd te worden. Hopelijk komen er in de toekomst nog wat andere soorten bij. Hiertoe moet wel de vegetatie wat aangepast worden en dat vergt tijd. Soorten die ik op termijn nog wel verwacht zijn Goudvink, Appelvink, Putter en Barmsijs. Incidenteel kan er natuurlijk ook een Sperwer een kijkje komen nemen. In het voorjaar zijn er nog wel wat mogelijkheden voor leuke waarnemingen. Er zijn nestkastjes opgehangen voor verschillende vogelsoorten! Kortom pas na een jaar rond kan ik er wat meer over zeggen!

Bedankt voor het lezen van dit Blog en de reacties op mijn vorige Blog.  


10 opmerkingen:

  1. Hallo Ben,
    erstklassige Bilder.. die Meisen sind dir super gelungen mein Favorit ist der Eichelhäher.. super Serie
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben
    'N leuke serie heb je al in je tuin gehad en staan er allemaal goed op , ben van de week nog langs je tuinhuisje gefietst en je ben al ver gevorderd .
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoooooo jij hebt veel soorten in die tuin van jou Ben.
    Prachtig om te zien en dan de ransuil en het goudhaantje, wie wil dat nou niet in de tuin.
    Mooie serie geniet van je tuin.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over variatie heb je niet te klagen :-) Als je de tuin zodanig heb bewerkt dat alles naar je zin is zal er ongetwijfeld veel bezoek komen, niet alleen van vogels, maar ook van de andere organismen waar je al over schreef. Zelfs een ransuil, al was die nu erg verscholen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,
    Nou als dit de stamgasten van je tuintje zijn, mag je niet mopperen, wat een mooie platen heb je er van gemaakt. En een ransuil om de hoek is ook echt super!! Van de zomer lekker met een bakkie erbij genieten geblazen. Ik wens je mooie soorten toe in je tuintje. Wie weet wel een vetrode soort ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ben, ik zie hier een fantastisch project! Wat een soorten al, en zo mooi vastgelegd. De foto van de aanvliegende Houtduif vind ik geweldig en ik ben jaloers op de foto's van de Vuurgoudhaan en de Goudhaan (dat zijn 2 foto frustratiesoorten voor mij). Als je dit goed aanpakt ga je hier nog heel veel plezier aan beleven! Succes met het opknappen en herinrichten. Ik zie de resultaten graag voorbij komen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al zou je er alleen al gaan zitten voor de vogels Ben, wat een gaaf stekje! Die verscholen ransuil kan nog wat worden hihi... Maar werkelijk... niet alleen een prachtstek voor je groente maar ook een hele rijke vogelstek. Foto 8 vind ik echt geweldig met die vleugel van de duif zo mooi omhoog. Ook je goudhaantje heb je geweldig mooi weten vast te leggen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al hele mooie opnames. Nu nog een vijvertje en voerplaats ergens in de tuin maken. Dat beloofd wat voor de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een prachtig plekje. Ik vind het goudhaantje en vuurgoudhaantje geen alledaagse soorten. Met nog meer gerichte aanplant, voeren en water wordt dat een paradijsje.
    Ga je ook nog groenten verbouwen?
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Da's niet verkeerd Ben ! Uil met oogje ook erg grappig. Veel plezier met het tuinieren ! Groet, Hans

    BeantwoordenVerwijderen