18 december, 2017

Sijs

De Sijs is een kleine vinken soort die vaak heel karakteristiek onderste boven aan elzenkatjes hangt. Hij is heldergeel en zeer donker groen, wit met fijne streepjes. Sijzen broeden bijna niet in Nederland, maar wel in de sparrenbossen van Scandinavië is de soort heel talrijk. Met grote aantallen komen Sijzen in de in de winter naar Nederland om te overwinteren. De snavel is bij uitstek geschikt om zaden uit sparappels, elzenproppen en berkekatjes te peuteren. Het voedsel bestaat voornamelijk uit zaden van berken en elzen. In de winter maken Sijzen ook gebruik van pinda netjes. Als echte zaadeter in de winter moet de Sijs regelmatig water  drinken om zijn voedsel te verteren.
De foto van deze Sijs is gemaakt vanuit mijn volkstuin. De Sijs zat op grote afstand boven in de top van een boom die in de windvang staat.
Gelukkig lukte het later onder betere omstandigheden ook in mijn eigen volkstuin...

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Ik word altijd heel blij als ik de eerste sijsjes zie!
    Vanmiddag zag ik er een! En nu weer eer hele mooie in jouw blog!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen