25 december, 2019

Kijkwand voor IJsvogel observatie


Bij de Beukenhof in Schiedam broedt regelmatig een IJsvogel in de wortelkluit van een grote omgevallen boom. De boom was destijds in de richting van de begraafplaats gevallen waarbij aan de waterkant een perfecte broedwand ontstond voor een IJsvogelpaartje. De afgelopen twee jaar is er daadwerkelijk gebroed. Een mooi resultaat. Helaas is door de toegenomen bekendheid ook de drukte bij de nestplaats flink toegenomen. In samenwerking met de Gemeente Schiedam zijn er waarschuwingsborden neergezet en werd gevraagd het gras niet te betreden. Niet iedereen hield zich aan de regels! Een paar maanden geleden is het idee ontstaan een kijkwand te realiseren waardoor het mogelijk is zonder verstoring de IJsvogels te observeren. Met ondersteuning van de Gemeente Schiedam die de benodigde materialen (wilgentenen) heeft geleverd en palen heeft geslagen. Met een flinke groep vrijwilligers (KNNV) en twee personen van de Gemeente Schiedam lukt het een prachtig gevlochten kijkwand te maken. Nu kan iedereen op korte afstand genieten van het gedrag van deze prachtige IJsvogels.

SCHIE TV  heeft nog een reportage gemaakt die te zien is op deze link.







Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog


6 opmerkingen:

  1. hello Ben
    great campaign, I would have liked to be there ... happy holidays and a happy new year 2020, good health and beautiful photo moments, I wish you and your family
    Regards Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben,

    Zoals ik je al meldde, was ik verhinderd.
    Ik hoop in het komende jaar een paar geweldige foto's te kunnen maken van die mooie IJsvogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben, mooi zo'n kijkwand. Hier heb ik de ijsvogel nog niet gezien. Fijne eindejaarswisseling. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben,
    De kerst is al weer achter de rug. Ik hoop dat je die met je familie op een plezierige manier hebt doorgebracht.
    Een prachtig initiatief om een wand te bouwen. Iedereen kan zo van de vogels genieten zonder ze te verstoren.
    Prettige jaarwisseling.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ben,
    Wat super dat die kijkwand is gerealiseerd! Ik zal Frans in het voorjaar eens aan zijn jasje trekken om er samen heen te gaan ;-)
    Een prachtige kleurige foto met kerstwens! Dank je wel.
    Voor jou en je dierbaren ook hele fijne jaarwisseling en een super gaaf 2020!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed werk Ben. Ik ga een kijkje nemen wanneer ik een keer in de buurt ben!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen