22 april, 2021

Bosuil

Een Bosuil met takkelingen is op dit moment een veelbezochte fotogenieke vogel en echt een trekpleister. Een flinke fietstocht naar Den Haag had ik er wel voor over. Bij de plek was het een drukte van belang. Hondenuitlaters, dagjesmensen en ook serieuze vogelfotografen zoals ik! De vogels zaten heel hoog en niet echt gunstig voor een mooie foto. Ik zag 4 takkelingen en 1 oudervogel die de boel bewaakte. Mensen die de vogels van het begin af aan hebben gevolgd vertelden dat er zelfs ooit 6 takkelingen zijn gesignaleerd! Waar de ontbrekende vogels nu op dit moment zijn weet niemand. Hopelijk vliegen de overgeblevene op een gegeven moment uit en kunnen ze de populatie versterken.

De bosuil is de meestvoorkomende uilensoort in Europa. Hij bewoont allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken, waar hij door zijn nachtelijke leefwijze niet altijd opgemerkt wordt. De bosuil broedt overwegend in boomholtes en begint al vroeg in het jaar (februari of maart) met nestelen. Het bekendst is de bosuil misschien nog wel van de spookachtige roep van de mannetjes - graag gebruikt in griezelfilms - die dan wordt beantwoord door het vrouwtje. Bron Vogelbesherming.nl


Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco
Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco

Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco

Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco

Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco

Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco

Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco
Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco
Bosuil - Tawny Owl  ·  Strix aluco
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog

6 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Ben.

    Wat zijn ze leuk en mooi.
    Je kon toch mooie foto's maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf hoor Ben, wat een leuke serie van de bosuilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben,
    Leuke foto's van de jonge Bosuilen, Niet verkeerd als je zo'n locatie weet.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben
    die Ästlinge sehen süss aus, super gesehen, mir ist vor langer Zeit ein Ästling direkt vor die Füsse gefallen, der hat vielleicht komisch geguckt..;-))
    sehr schöne Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,
    Jaren geleden heb ik in Haarlem in een park een bosuil met takkelingen gezien. Het blijft een bijzonder gezicht.
    Ik kan mij voorstellen dat er in Den Haag veel mensen op af kwamen. Het is je toch nog gelukt om behoorlijke platen van deze vogels te maken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen