10 mei, 2021

Roodstuitzwaluw 's-Gravenzande (ZH)

Een paar dagen geleden werd er voor het eerst dit jaar bij 's-Gravenzande (ZH) een Roodstuitzwaluw gemeld.  Gisteren ben ik tegen beter weten in even gaan kijken. De storm en regen waren zo hevig dat er geen enkele Zwaluw vloog. Laat staan een Roodstuitzwaluw! Vanavond werd er weer een waarneming van een Roodstuitzwaluw gemeld. Weer een nieuwe kans om mijn levenlijst aan te vullen! Toen ik arriveerde stonden er al diverse vogelaars die de vogel meteen konden aanwijzen. Welliswaar op grote afstand maar toch duidelijk herkenbaar. Gelukkig kwam de vogel dichterbij. Nu was het nog een uitdaging de vogel te fotograferen. Gelukkig lukte het me enkele leuke plaatjes te schieten.

De roodstuitzwaluw vertoont uiterlijk veel overeenkomsten met de Boerenzwaluw. Het is een relatief slanke zwaluw met een totale lichaamslengte van 14 tot 19 centimeter. Het verenkleed aan de rug- of bovenzijde is blauwzwart en rossig bruingeel op de onder- of buikzijde. Het achterhoofd, de nek en de stuit zijn oranjerood gekleurd. In tegenstelling tot de Boerenzwaluw heeft de Roodstuitzwaluw geen borstband, maar is bedekt met bruine, diffuse strepen in de lengte. De Roodstuitzwaluw heeft brede, maar puntige vleugels en lange buitenste staartpennen. Hij is een behendige vlieger die insecten in de lucht vangt. Hij is langzamer dan de Boerenzwaluw en maakt langere glijvluchten. Ook laat hij zich minder horen en is zijn zang langzamer en minder melodieus. Hierdoor zijn deze twee zwaluwsoorten makkelijk van elkaar te onderscheiden. Roodstuitzwaluwen zijn vooral te vinden boven graslanden waar ze op insecten jagen. Ze volgen grazende veedieren en komen op branden af om op vluchtende insecten te jagen. Normaal gesproken leven Roodstuitzwaluwen in grote kolonies; in India zijn groepen gezien van enkele honderden exemplaren. Het broedgebied van de Roodstuitzwaluw beslaat het Europese gedeelte van het Middellandse Zeegebied, Marokko, het Midden-Oosten, Zuid-Siberië, India en Zuidoost-Azië. en het gedeelte van Azië ten zuiden van Siberië en Japan.  Bron Wikipedia.

Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Roodstuitzwaluw - Red-rumped Swallow  ·  Cecropis daurica
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

7 opmerkingen:

  1. Fraai hoor Ben, de aanhouder wint

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige vogel! Ik zit nog steeds na te genieten. Mooie foto 's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben, mooi. Ik wist niet dat die er waren, Mooie fotos. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben,
    Dat is je weer prima gelukt om deze vast te leggen.
    Ik ken de Roodstuitzwaluw alleen van de Griekse eilanden, lijkt me geweldig om deze soort in Nederland te kunnen zien.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,

    De roodstuitzwaluw mag dan wat minder snel vliegen dan de boerenzwaluw het is sowieso knap om een zwaluw in de vlucht te fotograferen. Dat heb je knap gedaan, nog los van het gegeven dat een roodstuitzwaluw geen alledaagse gast is, zeker hier in Nederland komt hij maar mondjesmaat voor.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, deze heb je toch echt wel mooie kunnen platen zeg.
    ik zag hem bij Frans voorbij komen dus ik wist dat hij er was maar deze foto's zijn echt geweldig om te zien. Ik heb deze zelf ook nog nimmer in real life ontmoet.

    Groetjte, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ben,
    Knappe serie vliegbeelden van deze bijzondere zwaluw!
    Beetje jaloers....
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen