29 december, 2021

Pestvogel Noordwijk

Gisteren werd er in Noordwijk-Binnen - in de wijk Vinkeveld een Pestvogel gezien. Ook vandaag was de vogel regelmatig aanwezig en deed zich te goed aan de bessen van de Gelderse Roos die hier in flinke aantallen aangeplant was. Ooit heb ik ook in mijn volkstuin een Gelderse Roos geplant. Deze heeft helaas nog nooit bessen voortgebracht! Een pestvogel in mijn volkstuin kan ik dus wel vergeten. 

 De Pestvogel bewoont dichte taiga in Noord-Rusland en bosrijke gebieden van Scandinavië. Als in deze gebieden in de winter te weinig bessen te vinden zijn, komt de Pestvogel naar Nederland. Zo'n invasie van grote aantallen treedt onregelmatig op; in sommige jaren algemeen en soms het een vogel die schaars is tijdens de winter. In het verre verleden werd de vogel gezien als brenger van onheil, vandaar ook z'n naam: Pestvogel. Ze zijn ongeveer zo groot als een spreeuw en hebben een opvallende kuif. Bron: Vogelbescherming.nl

Pestvogel   .   Bohemian Waxwing  ·  Bombycilla garrulus
Pestvogel   .   Bohemian Waxwing  ·  Bombycilla garrulus
Pestvogel   .   Bohemian Waxwing  ·  Bombycilla garrulus
Pestvogel   .   Bohemian Waxwing  ·  Bombycilla garrulus
Pestvogel   .   Bohemian Waxwing  ·  Bombycilla garrulus
Pestvogel   .   Bohemian Waxwing  ·  Bombycilla garrulus
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Ben,
    Het blijft een vogel om van te watertanden, eentje van de buitencategorie.
    Wat een prachtsoort!
    En je hebt deze er lekker op staan hoor.
    De twee Gelderse rozen in mijn tuin zitten vol met bessen, ik blijf hopen!
    Fijne jaarwisseling.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben,
    Pestvogels zijn normaal gesproken voorboden van een naderende winter. Als het bij deze ene blijft zal het voor ons weinig winters worden. Jij hebt in iedere geval in 2021 deze nog even kunnen vereeuwigen.
    Ik wens je een succesvol 2022 in goede gezondheid toe.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben
    dieser Vogel ist hier bei uns sehr selten anzutreffen oder ich sehe ihn wahrscheinlich gar nicht..;-))
    Frohes neues Jahr und viele schöne Fotomomente
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ben, mooie foto's van deze fraaie en kleurrijke vogel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ben,
    Leuk dat je nog een bessen-etende pestvogel hebt gezien.
    Ik weet niet of ik dit jaar daar nog kansen voor krijg... er zijn er niet veel tot nu toe.
    Mooie frisse foto's
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen