25 april, 2022

Purperreiger onverwachte ontmoeting

Vorige week werden de eerste Beflijsters gemeld. Een leuke soort die ik toch wel elk jaar wil zien! Bij de begraafplaats Hofwijk in Overschie is er altijd een reële kans er eentje of meerdere te zien. Groot was mijn verbazing een Purperreiger te zien die aan het foerageren was in de grote singel. Helaas zag de Purperreiger mij eerder dan ik hem/haar. De vogel vloog een klein stukje op en landde enkele 10-tallen meters verder weer aan de waterkant. Dat gaf me de gelegenheid enkele opnamen te maken. Een argeloze bezoeker van de begraafplaats stootte de reiger op. Gelukkig maakte de vogel nog een laatste rondje. Dit gaf me de gelegenheid de vogel in vlucht te fotograferen. Een Beflijster heb ik niet gezien maar de ontdekking van de Purperreiger maakte veel goed!!

De Purperreiger is een sierlijke reiger met een fraai uiterlijk. Hij is donkerder, iets kleiner maar vooral slanker dan de bekende blauwe reiger. In vlucht vallen vooral de ver uitstekende poten met lange tenen op. De Purperreiger is een moerasbewoner en broedt in kolonies in drassig, overjarig rietland en in door oud riet omgeven struweel. Het voedsel bestaat vooral uit vis en amfibiën, die in ondiep open water gevangen worden. Het zijn trekvogels, die overwinteren in West-Afrika ten zuiden van de Sahara. Purperreigers zijn een stuk zeldzamer dan de algemene Blauwe reiger.  Bron: Vogelbescherming.nl

Purperreiger   .   Purple Heron  ·  Ardea purpurea
Purperreiger   .   Purple Heron  ·  Ardea purpurea
Purperreiger   .   Purple Heron  ·  Ardea purpurea
Purperreiger   .   Purple Heron  ·  Ardea purpurea
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reactie op mijn vorige Blog.

3 opmerkingen:

  1. Bijzondere ontmoeting en mooie foto's Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Ben. Het is echt een van de mooiste reigers.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    Ik kan ook nog steeds geen Beflijster vinden, terwijl ik ook de plekjes weet...
    Maar jeetje wat een heerlijke platen van de Purperreiger!
    Fantastisch vooral de vogel in vlucht. Petje af!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen