01 september, 2013

Kleine Geelpootruiter

Gisteren werd bij de Starrevaart in Leidschendam een Kleine Geelpootruiter ontdekt. Voor Nederland een zeer zeldzame waarneming van deze Amerikaanse dwaalgast. 

Aanvankelijk is het plan om rechtstreeks naar de Uitmarkt te gaan in Amsterdam. Gelukkig kunnen we een bezoek aan de Starrevaart met een bezoek aan Amsterdam combineren omdat het toch op route ligt. Voor mij is deze Kleine Geelpootruiter de eerste waarneming in Nederland. Deze buitenkans in Zuid-Holland kan je niet voorbij laten gaan. De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit. Dat kan ook niet onder de gegeven omstandigheden. De vogel zit op flinke afstand en de stand van de zon werkt ook niet mee. Bovendien is er heel weinig contrast van de vogel met zijn omgeving. Gelukkig lukt het me om een paar redelijke digiscoop foto's te maken.

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Uit mijn archief nog een foto van een Kleine Geelpootruiter die gemaakt is in Curacao. Dan krijg je een nog beter beeld hoe deze vogel er uit ziet.

Archief Curacao 8 december 2012 - Kleine Geelpootruiter - Lesser Yellowlegs - Tringa flavipes

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog

6 opmerkingen:

  1. Je hebt toch nog behoorlijk duidelijke foto's van deze vogel kunnen maken. Hij is kennelijk heel zeldzaam hier. Ik had er nooit van gehoord.
    Bij de laatste foto laat je zien hoe mooi hij is.
    Interessante serie Ben.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd leuk, zo'n zeldzame vogel. De opnames zijn best redelijk, Ben en je moet pakken wat je pakken kan in deze situatie. Ik moest ook maar eens achter wat meer watervogels aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te zien deze vogel Ben.
    Uit je archief is mooier, maar je hebt natuurlijk niet altijd geluk. Je hebt hem en ikke niet ;-))
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei, oei wat een mooi beestje!
    en wat een geluksvogel ben jij dat je hem gezien hebt!
    Gezien de omstandigheden toch heel goed op de foto gekomen. En heel goed dat je de TOP-foto van Curaçao er ook bij hebt gezet. Ik kende hem alleen van mijn vogelboek.
    Genieten hoor.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie vogel, al vind ik ze echt moeilijk te onderscheiden van groenpoot of bosruiter....maar ik ben ook geen vogelaar. Deze geelpoot zat afgelopen week ook in de Poelgeestpolders, vlak bij mij...helaas geen gelegenheid gehad om langs te gaan.
    Jij hebt hem er mooi op staan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen