21 januari, 2014

Cruise van Rotterdam naar Piraeus

We zijn net terug van een cruise met de MS Rotterdam door de Noordzee, Atlantische Oceaan en Middellandse Zee. Het was heel erg leuk om op een comfortabele manier een aantal steden te bezoeken. Zo zijn we geweest in Southamton, Lissabon, Gibraltar, Malaga, Malta, Kusadasi en ten slotte Piraeus waar we weer van boord zijn gegaan voor de terugvlucht naar Amsterdam. Het zou te ver gaan om alle stedenbouwkundige hoogtepunten te laten zien vandaar een zeer persoonlijke selectie van sfeerbeelden.

Rotterdam


Southamton Engeland
Muurschildering Lissabon Portugal

Gibraltar Engeland
Bibliotheek MS Rotterdam
Catedral de la Encarmacion de Malaga Spanje

Haven Malaga Spanje
Haven Valletta Malta

Fontein Valletta Malta
Duiveneiland Kusadasi Turkije
Naast de stedenkundige hoogtepunten heb ik natuurlijk ook gekeken of er nog natuur te scoren was onderweg. Vooral de Noordzee was rijk aan vogels waaronder Jan van Genten en Drieteenmeeuwen. De Golf van Biscaye zou eventueel wat zeezoogdieren te zien kunnen geven. Helaas was er niets te zien waarschijnlijk de verkeerde tijd. De Atlantische Oceaan voor de kust van Portugal leverde nog een groepje Gestreepte dolfijnen op waarvan ik een leuke opname kon maken.

Gestreepte dolfijn
De Middellandse Zee was zeer vogel arm behalve in de kustplaatsen. Vooral bij Kusadasi waren er nogal wat meeuwensoorten en ook nog een stern te zien.

Kleine mantelmeeuw

Geelpootmeeuw

Grote stern

Geelpootmeeuw

Zwartkopmeeuw

Audouinsmeeuw

Audouinsmeeuw

Ook hier een Gaai, Bonte Kraaien, Turkse Tortel, Witte kwiktaart en Italiaanse Mussen.

Witte kwikstaart

Turkse Tortel

Gaai

Bonte kraai

Huismus

Uiteraard hebben we ook nog een Berberaap gezien op de rots van Gibraltar en hoefden er niet voor naar de top van de berg.

Berberaap of magot (Macaca sylvanus)

Op Malta zagen we nog een Maltese muurhagedis.

Maltese muurhagedis

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog.

6 opmerkingen:

  1. Jullie hebben veel gezien. Mooi gevarieerd verslag. Bij foto 10 dacht ik: "helemaal geen vogeltjes?" Maar je maakte het goed. Ik ga natuurlijk voor de Audouinsmeeuw,omdat ik die nog nooit gezien heb, maar de Geelpoot staat er ook prachtig op. De muurhagedis is ook top.Mooi!
    groet,
    Maria (en bedankt voor je reactie op mijn Roodhalsfuut)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben,
    het ziet er allemaal prachtig uit.
    En lees je blog daarom altijd met veel plezier.
    Maar dit keer een opmerking, maar ik heb vraagtekens bij die Italiaanse Mus.
    Ik dacht een Italiaanse mus een geheel bruine pet had net als de ringmus, maar dat de zwarte wangen en de witte ring ontbraken.

    Maar verders ga door met je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben...

    lijkt me zo relaxt om met een cruise schip een rondreis te doen...
    Prachtige opnames heb je van diverse steden gemaakt! En dan natuurlijk ook al de vogels die je maar voor je lens hebt gekregen...
    ziet er weer mooi uit...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie Ben, je hebt een mooie reis gemaakt als ik dit zo zie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hall Jeroen, je hebt helemaal gelijk. Hier is sprake van een gewone huismus. De wens was de vader van de gedachte. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen