28 december, 2014

Terugblik 2014

Het afgelopen jaar heb ik wederom veel reacties gekregen van andere Bloggers en niet-Bloggers. Ook zijn er nieuwe contacten gelegd. Mijn Blog werd heel goed bezocht. Ik kwam aan het eind van het jaar op ruim 90.000 bezoekers in totaal.
Het is altijd moeilijk keuzes te maken als je terugblikt op het afgelopen jaar. Welke overwegingen maak je bij je keuzes. Zijn het je mooiste foto's, je leukste vogelontmoetingen of natuurbelevenissen. Het beste is denk ik dat ik me laat leiden door de Blogs die ik de aflopen jaargang heb gemaakt.

Januari 2014
In de binnenhaven van Stellendam zwom deze prachtige Parelduiker. Echt een enorme buitenkans om er eentje zo mooi dichtbij te observeren en te fotograferen. Wat een power straalt zo'n vogel uit met die prachtige gestroomlijnde bouw

Parelduiker - Arctic Loon - Gavia arctica
Februari 2014
Een heerlijke korte vakantie in Eilat in Israël is een aanrader voor iedereen. Als vogelaar heel interessant als je voor het eerst van je leven een Tristanspreeuw ziet.


Maart 2014
Deze prachtige Zwarte Ibissen zaten geruime tijd in Zuid-Holland in de buurt van de Starrevaart. Een prachtige kans deed zich voor toen ik op weg was naar de Starrevaart en deze Zwarte Ibissen vlak langs de Stompwijkse vaart landden en ik ze heel mooi vanuit de auto kon fotograferen.

April 2014
De trip naar Florida was uiteraard ook weer een hoogtepunt en is bijna een must voor elke vogelfotograaf. Zou hier zo maar moeiteloos honderden geslaagde foto's kunnen laten zien...


Mei 2014
Prachtig vogelavontuur in Katwijk. Een plek waar heel vaak wat wordt ontdekt. Zou het komen omdat er relatief gezien veel goede vogelaars wonen? Deze prachtige Roodmus zien en fotograferen was echt een ornithologisch hoogtepunt.


Juni 2014
Het is elk jaar weer afwachten of de Woudaap weer terugkeert. Er zijn niet zoveel plekken meer in Nederland waar ze nog voorkomen. Was heel blij met deze eenmalige kans die ik gelukkig kon benutten.

Juli 2014
Ook onze Cruise naar IJsland was een prachtige belevenis. Landschappelijk heel erg mooi. Mijn aandacht ging natuurlijk ook weer naar de vogels. De Noordse Stormvogel was wel een van mijn favorieten.





Augustus 2014
Geruime tijd was mijn aandacht gericht op het broedgeval van de Grauwe Klauwier in onze eigen omgeving. Een unieke kans om het familieleven van deze geheimzinnige vogels te volgen.




September 2014
Een Kanoet is zo ongeveer een van de algemeenste vogels langs onze kust en trekt in honderdduizenden  door. Toch vind ik deze foto speciaal door de mooie setting en kan daar echt van genieten.
 
Een Visarend in eigen land is altijd een hoogtepunt. Zeker als het ook nog lukt hem te fotograferen.




October 2014
Een Vuurgoudhaan fotograferen was altijd al een wens van mij. Eindelijk een manier gevonden om een aantal leuke foto's te maken.

Een Rosse Franjepoot vastleggen in zijn element was een leuke belevenis in Scheveningen en voor mij ook een fotografisch hoogtepunt. 




November 2014
Wat een vreemde maand was november. Drie uiterst zeldzame vogels zien in een betrekkelijk klein gebied in Zuid-Holland. Kan haast geen toeval zijn... Helaas geen goede foto van de Afrikaanse Woestijngrasmus maar die hoort zeker in dit rijtje thuis. Wel van de Bonte Tapuit en de Witkruintapuit.





December 2014
Deze Roze Pelikaan zomaar neergeploft in een vijvertje in Callantsoog was een mooie afsluiting van een goed vogeljaar met mooie fotografische mogelijkheden.



Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties van het afgelopen jaar.
Allemaal de beste wensen voor 2015 met veel mooie natuurbelevenissen.

10 opmerkingen:

  1. Hallo Ben,
    Wat heb je een fantastisch vogeljaar gehad! Het zal moeilijk geweest zijn een keuze te maken voor dit blogje. Maar je keuze is briljant! Wat een topfoto's! Bedankt voor het delen van zoveel moois. Ik volg met veel genoegen je mooie vogelblogs.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt veel moois gezien en prachtige foto's gemaakt het afgelopen jaar Ben. Hoop voor je dat het in 2015 weer zo is.
    Fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben,

    prachtige serie met fraaie vogel hoogtepunten! mooie platen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi overzicht Ben!!
    prachtig de enen foto nog mooier dan de andere!!
    ik wens je een goed en gezond nieuwjaar met fantastische foto hoogtepunten

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtige terugblik Ben,
    ik ik genient ook altijd van je foto's. Jij hebt ook vaak iets "speciaals" te laten zien.

    en ook voor jou een heel mooi, gelukkig en fotogeniek 2015.
    Dat dit jaar je mag brengen wat jij ervan verwacht.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben,
    Wat een prachtig overzicht laat je hier zien, en dan ook nog met zeer bijzondere soorten. Ik kan mij goed voorstellen dat je met plezier terugkijkt op 2014.
    Ik wens je voor 2015 nog meer van deze bijzondere ontmoetingen toe. Daarnaast natuurlijk veel geluk en een goede gezondheid.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi overzicht, jij hebt toch wel de meeste bijzondere bezoekers aan ons landje kunnen vastleggen. De roodmus vind ik wel de mooiste van de serie. Ik mis nog de Overveense kwak in het rijtje, die heb je vast ook wel gezien.
    Prachtige vogels, niet alleen in het buitenland, ook gewoon in Nederland.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Ben, Om het nieuwe jaar maar goed te beginnen ben ik volger van je blog geworden. Het overzicht van het afgelopen jaar sprak mij zeer aan. Leuk om te zien dat je de tristramspreeuw in Israël hebt gezien. Voor het nieuwe jaar nog veel mooie fotomomenten gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ben,

    je hebt wéér een heel mooi vogeljaar achter de rug. Fantastische platen van hele fraaie vogelsoorten. Als ik moest kiezen welke m'n favoriet was, dan ga ik uiteraard voor je Woudaap foto!

    Ik kom je dit jaar vast wel tegen in het veld!

    De beste wensen voor 2015!


    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ben,

    Ook jij hebt een mooi overzicht gemaakt van vogeljaar 2014. En de halve wereld gezien.... Moet een goed gevoel zijn geweest :-). Ik hoop dat 015 minstens net zo'n mooi vogel/fotojaar voor je wordt. Eerlijk gezegd houd ik niet zo van favorieten kiezen maar als het er dan 1 moet worden is het de Woudaap. Mooi zo'n geheimzinnig reigertje.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen