21 januari, 2017

De Waterral

Onlangs  werd ik attent gemaakt op een goede plek voor het waarnemen van Waterrallen. Waterrallen hebben het moeilijk in de winter. Veel eiwitten in de vorm van b.v. insecten zijn niet voorhanden. Ook open water is op dit moment moeilijk te vinden of het moet zijn bij een drainagepijp die uitkomt in de sloot. Ik zag op een gegeven ogenblik een Waterral een drainagepijp in gaan en er aan de andere kant weer uitkomen. Toch apart om 6 meter door een pijp van ongeveer 20 cm doorsnee te wandelen... Ik zou dit gedrag niet zo snel achter de Waterral gezocht hebben. Helaas heb ik van dit gedrag geen goede foto kunnen maken. Tegenlicht en de begroeiing maakte dat onmogelijk. Een dag later lukte het wel om onder goede lichtomstandigheden wel enkele leuke opnamen te maken van een Waterral die gelukkig even te voorschijn kwam.

Waterral - Water Rail - Rallus aquaticus

Waterral - Water Rail - Rallus aquaticus
Waterral - Water Rail - Rallus aquaticus
Waterral - Water Rail - Rallus aquaticus
Waterral - Water Rail - Rallus aquaticus

Waterral - Water Rail - Rallus aquaticus

Alvast bedankt voor het bezoek aan mijn Blog

11 opmerkingen:

  1. Prachtige platen van deze schuwe waterral Ben.
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben
    Was idd een prima plek om de Waterral goed te zien.
    Mooie foto's heb je gemaakt van deze waterral.
    Groet bert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn als je zo'n tip krijgt. Je hebt er goed gebruik van gemaakt, mooie foto's. Hij ziet er gedrongen uit, bijna geen staart.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige serie, Ben. Zowel voor- als zijaanzicht.
    Tot nu toe had ik slechts achterkanten geien.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ben
    Dat was weer 'n geslaagde dag bij ons en mooie opnames, er valt altijd was te beleven in onze polder.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhhhh, Ben wat ge-wel-dig!!!
    Prachtige omstandigheden, super lichtval en dan een prachtige ral!! Je hebt heel goed gebruik gemaakt van deze kans wat resulteerde in schitterende foto's
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende serie van de waterral op het ijs, mooi standpunt en lekker scherp.
    Ik heb vorige week voor het eerst een waterral gefotografeerd, maar lang zo mooi niet als jij hem hier hebt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die heb ik nog nooit voor de lens gehad, mooie foto's Ben.
    http://mijn-natuur.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn weekend, groetjes Tinie.
    Dat moest eronderstaan ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een hele mooie serie Ben. Waterrallen zijn zo mooi en als je de belichting goed hebt komen die prachtige kleuren mooi uit.
    Mooi blogje Ben.
    Hartelijke groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke serie Ben, van een vogel die zich vooral in de winter wil laten zien.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen