05 september, 2019

Koolmees met kleurafwijking

Vanavond ben ik weer even bezig geweest met tuinvogelfotografie. Mijn volkstuin op het complex Thurlede isn Schiedam is een hele fijne en rustige plek. Een beetje voeren helpt natuurlijk als je vogels wilt lokken. Flinke aantallen koolmezen en pimpelmezen kwamen op het strooivoer af. Tot mijn verrassing zat er ook een koolmees tussen met een kleurafwijking. Vooral de donkere kop en het ontbreken van de kenmerkende witte wangetjes viel meteen op. De vogel was er slechts enkele 10 tallen seconden en kwam later niet meer terug. Het lukte me om snel even wat foto's te maken.
Harvey van Diek heeft onlangs meegewerkt aan een artikel van Jeanet van Zoelen van Vogelbescherming waarin een aantal voorbeelden wordt beschreven. Interessant om te lezen. Uiteraard heb ik de foto's doorgestuurd naar Harvey van Diek. Hiermee kan hij zijn verzameling weer aanvullen.

Koolmees - Great Tit  ·  Parus major 
Koolmees - Great Tit  ·  Parus major 
Koolmees - Great Tit  ·  Parus major 
Koolmees - Great Tit  ·  Parus major 
Koolmees - Great Tit  ·  Parus major 

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Wat een leuk beest! Stiekem hoop je natuurlijk dat het een zeldzame ondersoort uit Verwegistan is natuurlijk, maar toch een leuke koolmees. Knap en snel gereageerd om er zulke mooie foto's van te maken. Ik heb de link aangeklikt. Mooi verzameling. Ook de header met die witte fuut is prachtig.

    Leuk hè, om weer wat tuinsoorten te fotograferen! En dan zoiets tegenkomen! Ik kijk ook steeds met een schuin oog naar buiten want in deze tijd kan er zomaar een bijzondere tussen zitten.
    Vanmiddag hoorde ik een specht hakken - dacht ik - was het toch een koolmees die op het insectenhuisje zat te tikken om een larve te pakken te krijgen!! hihi.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben, wat een bijzondere afwijking van deze koolmees. Mooi vastgelegd! Helaas een tuin heb ik niet meer maar had destijds ook veel vogels op bezoek toen ik nog wel een tuin had. Ik geniet dan maar van wat bij jou op bezoek komt.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,

    Wat een aparte gast op je volkstuin. Heb hem nog niet gezien op de tuin van mijn zus.
    En interessant artikel, de witte fuut zat trouwens in Hendrik Ido Ambacht, Loes en Patrick hebben hem daar gezien, ik was er helaas toen niet bij :(

    Grt,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van je dat je deze kleurafwijking ontdekte Ben. De Mees staat er overigens goed op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben
    Dat is een bijzondere Koolmees zeg, nooit eerder een afwijkende als deze gezien.
    Leuk om deze op de foto te krijgen.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben
    sehr gut erwischt und fotografiert, klasse
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ben.
    Zo'n soort Koolmees heb ik nog nooit gezien, goed datje hem kon fotograferen hij of zij staat er goed op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ben,
    Grappig, zo'n speling van de natuur. Natuurlijk hoop je op een bijzondere nieuwe soort, maar zo'n exemplaar is ook interessant. Je reactievermogen is in ieder geval nog dik in orde.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen