22 januari, 2022

Geelsnavelduiker in de haven van Stelledam

Zaterdagochtend neem ik altijd de tijd voor de dikke zaterdagbijlage van de krant. Heerlijk met een kopje koffie helemaal op je gemak!! Op een gegeven ogenblijk komt er een mailtje binnen over een Geelsnavelduiker in de haven van Stellendam. Wow dat is best wel heel bijzonder. De laatste keer dat ik er eentje zag was op 4 januari 1996 bij de Reeuwijksche Plassen - Plas Ravensberg (Zuid-Holland). Toen kon ik geen foto maken. De afstand was destijds veel te groot. De kans om er nu eentje te maken was heel groot omdat duidelijk werd dat er inmiddels al prachtige foto's waren geplaatst op waarneming.nl. Dus heel snel naar Stellendam. Bij aankomst was het al een drukte van belang. Al snel kon ik ook de vogel oppikken en de eerste foto's maken. Wat een prachtige vogel! Al snel zwom de vogel richting sluizen waar de mogelijkheden om een goede foto te maken weer wat groter was.

Hoe het met de vogel af gaat lopen is niet bekend. De vogel maakte op mij geen frisse indruk. Mogelijk vogelgriep. Gelukkig werd er nog wel door de vogel een krabbetje gevangen. Dat geeft hoop!

Broedt langs noordkust van Rusland, Alaska en Canada; blijft ‘s winters gewoonlijk in (sub)arctische kustwateren van de Noordwest- en Noordoost-Pacifische Oceaan en Noordwest vanaf Noorwegen. De soort wordt in het algemeen ‘s winters langs de kust vastgesteld, van oktober tot april, vooral in januari-februari. Er zijn enkele gevallen in het Hollandse plassengebied; één vogel overzomerde van januari tot eind september 1980. De soort werd tweemaal vóór 1946 gezien en er vond een buitengewone influx van negen individuen plaats tijdens de (strenge) winter van 1978/79. Bron Dutch Birding.nl

Voor meer info zie DutchAvifauna.NL

Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Geelsnavelduiker - Gavia adamsii 
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Nou je hebt je kansen wel benut! Wat een gave foto's!!
    Super,
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben
    so eine Nachricht verbreitet sich schnell, aber es ist genug Platz und jeder hat sein Foto bekommen, deine Fotos gefallen mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben.

    Wat een mooie aparte vogel.
    Mooie foto's heb je kunnen maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig soort had je voor de lens Ben.
    Ook prachtig gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie Ben van deze uiterst zeldzame vogel voor NL. Jammer dat het niet gezond leek te zijn en waarschijnlijk is het inmiddels overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben, wat een prachtige opnames heb je kunnen maken van deze zeldzaamheid. Heel bijzonder.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ben,
    Ook in 2022 laat je al weer snel een bijzondere soort zien. Schitterend hoe je deze hebt kunnen fotograferen. Voor de zaterdagkrant heb je ongetwijfeld een geschikt moment kunnen vinden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ben,
    Super zeldzame soort, mijn eerste Geelsnavel die ik zag.
    Ja wel jammer dat dit geen fitte vogel was, ik denk dat jij hem die dag nog het fitste zag.
    De volgende dag heb ik de Geelsnavelduiker niets zien vangen en zag deze er al niet te best meer uit.
    Maar toch wil je zo'n kans niet laten liggen natuurlijk.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie fotos van de geelsnavelduiker. Hij is voor het laatst zondagavond gezien dacht ik. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen