18 januari, 2022

Sijsjes op bezoek in mijn Volkstuin

Vandaag kwam er een klein groepje Sijsjes langs op mijn Volkstuin. Deze altijd vrolijk kwetterende vogeltjes kunnen kennelijk ook in mijn berkebomen voedsel vinden. We kunnen er nog een paar maanden van genieten voordat ze weer vertrekken naar noordelijker en oostelijker gelegen bosgebieden. 

Iedere winter vertoeven er flinke aantallen sijzen in Nederland. Sijzen zijn zowel polder- als bosvogels. In polders vind je ze vooral in elzensingels, vaak samen met putters. Daar doen ze zich tegoed aan elzenzaad. Acrobatisch hangend aan de ‘proppen’ laten ze zich dan goed bekijken. Op zonnige winterdagen zingen de sijzen in koor. Als ze besluiten te broeden – en dat kan al in februari zijn – geven de mannetjessijzen zich over aan vlinderachtige baltsvluchten onder gezang dat vol zit met imitaties van andere vogels. Ze broeden in wisselende aantallen in ons land, op basis van instroom uit het oosten. De Sijs is een contrastrijke vinkensoort. Mannetje Sijs is opvallend geelgroen gekleurd met zwarte kruin, kin en vleugelstrepen. Het vrouwtje is meer grijsgroen en gestreept. Vleugels van beide zijn zwart met contrasterende gele vleugelstreep. Het korte, gevorkte staartje heeft ook gele staartzijden. Groepen foeragerende Sijzen kunnen variëren van enkele vogels tot een paar honderd en zijn vaak luidruchtig. De Sijs heeft een golvende vlucht. Bron: Vogelbescherming.nl 

 Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
 Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
 Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
 Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
 Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
 Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus

Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
Sijs   .   Eurasian Siskin  ·  Spinus spinus
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reactie op mijn vorige Blog.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Ben.

    Ze zijn mooi.
    En fijn die zo in je volkstuin te kunnen zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben, lang leve de volkstuintjes waar vogels nog van alles voor hun gading kunnen vinden. Prachtig dat de sijsjes je tuin wisten te vinden. Ook mijn broer heeft een volkstuin en heeft daar ook veel bezoek van diverse vogels.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gave serie van die mooie Sijsjes Ben. Ik zag ze vroeger -samen met Putters- vaak op het parkeerterrein bij de voetbalvelden in de Broekpolder. Maar de Elzen zijn er gekapt, dus dat is nu over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb sijsjes nog nooit gezien, misschien heel vroeger in een voliere.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ben,
    Heerlijk dat je sijsjes in de volkstuin had én dat je ze ook nog zo mooi kon fotograferen.
    Altijd een feest ze te zien. Ik zag meerdere keer een paartje bij mij in het park, maar een foto...ho maar.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen