31 augustus, 2012

Bonte stern vloog langs de Maasmond

Vanmorgen vroeg was ik voor zeetrek bij de Maasmond. Mijn faforiete stek is dan de oostkant van de oude stuifdijk. Vaak vliegt er redelijk dichtbij het een en ander voorbij als de wind gunstig is. Wat wel heel bijzonder is dat er een Bonte stern voorbij vloog in Westelijke richting. Ik kon op dat moment niet zeggen of hier sprake was van een Bonte- dan wel Brilstern. Analyse van de foto's thuis zou e.e.a. uit moeten wijzen. Oordeel u zelf maar. Vanwege de grote afstand zijn de foto's van matige kwaliteit maar naar mijn idee voldoende scherp om onomstotelijk vast te stellen dat het hier een Bonte stern betreft. In Nederland een zeer zeldzame vogel die normaal gesproken een verspreid leefgebied heeft en meestal overwintert boven de tropische oceanen. In vergelijking met andere sterns wordt een veel groter deel van de tijd op volle doorgebracht. De soort is een zeldzame dwaalgast in West Europa.
Normaal gesproken probeer ik foto's van goede kwaliteit te plaatsen maar in dit geval heb ik alle foto's geplaatst die redelijk zijn om te bewijzen wat ik heb gezien. Klik op een foto voor een diashow.

Bonte Stern - Sooty Tern - Sterna fuscata
Hier zijn duidelijk de donkere bovenvleugels te zien en het wit boven de snavel wat niet boven het oog doorloopt en Brilstern uitsluit.

Bonte Stern - Sooty Tern - Sterna fuscata
Let op de donkere veerranden aan de ondervleugel.

Bonte Stern - Sooty Tern - Sterna fuscata

Bonte Stern - Sooty Tern - Sterna fuscata

Als iemand weet hoe vaak de vogel is gezien in Nederland en ook wanneer dan zou ik dat graag willen weten. E.e.a. kan ik dan op mijn Blog vermelden.

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog.

10 opmerkingen:

  1. Wauw wat mooi zeg die heb ik in 1989 gezien bij het strand vlakbij de Zuid Pier van IJmuiden. Daar zaten er 2 prachtige vogels zijn dat.

    Groeten Isidro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Benno! Dat is echt een knaller van een soort om zo maar even te zien! Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met de ontdekking van deze klapper, Ben!!

    A once in a lifetima experience!

    Hartelijke groet,

    Luuk Punt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mazzel...
    ondanks de kwaliteit super in bezit te hebben

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat wordt een cdna , super vangst en de kwaliteit is goed genoeg gefeliciteerd !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben,
    je bent aardig bezig als ik het zo lees.
    3 lifers op rij.
    Met deze bonte stern als hoogtepunt uiteraard.
    Ik ga je blog nu nog vaker lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super, je blijft maar scoren! gefeliciteerd hiermee!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ben, wat een moment moet dat zijn geweest en wat een knaller van een soort! Gefeliciteerd. Goed dat je er acceptabele foto's van hebt kunnen maken. Je bent lekker bezig zo met o.a. Woestijnplevier, Krekelzanger en deze droomsoort....

    Groet,
    Martin v.d. Schalk

    PS leuk blog, ga ik vaker lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke ervaring om zo'n vogel te zien en alles wat daarna komt....
    Geweldig gedaan!
    Groet,
    Roald

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ben,

    Je gaat lekker als vogelaar zeg.

    Gefeliciteerd met deze unieke vondst. Ook leuk wat er na zo'n vondst allemaal op je afkomt. Even die bekende Vogelaar geworden die de eerste Bonte Stern waargenomen heeft in Nederland.


    Gaaf hoor.

    Nu weet ik wel dat ik sowieso geen vogelaar ben.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen