01 januari, 2013

Terugblik 2012


Ik zie heel veel Blogs van Bloggers die terugblikken en daarbij hun mooiste fotomomenten van het afgelopen jaar laten zien. Uiteraard wil ik niet achterblijven en doe er graag aan mee. Het zijn niet altijd mijn mooiste foto's maar ze hebben soms voor mij wel een bepaalde betekenis. Dit was mijn eerste volledige jaar als Blogger. Ik heb met heel veel plezier mijn Blogs gemaakt en ben blij met de vele nieuwe contacten en andere Bloggers die ik op deze manier heb leren kennen. Het was voor mij in ieder geval heel inspirerend de Blogs van andere Bloggers te lezen.   

Januari 20012

Van 19 t/m 26 januari 2012 was ik met mijn echtegenote voor korte wintervakantie in Eilat Israel. Naast een aantal culturele bezienswaardigheden die we bezocht hebben zoals b.v. Jeruzalem heb ik ook een jeepsafari gemaakt in de omgeving van Eilat. Landschappelijk zeer mooi en beslist de moeite waard. Ook de vogels kwamen uitgebreid aan bod.
Destijds heb ik er voor gekozen om in mijn Blog een diashow van Israel te laten zien. In zo'n diashow kan je best wel veel foto's stoppen maar ja nu moet ik er echt eentje kiezen! Hoewel ik eigenlijk altijd voor een vogelfoto zou kiezen heb ik toch dit keer een landschapsfoto gekozen. De opname is gemaakt tijdens een jeepsafari in de Negefwoestijn. Ik vind zelf de donkere achtergrond heel mooi contrasteren met de fel door de zon verlichte voorgrond.
Februari 2012


Een hele goede maand voor vogelfotografie. Ook dit keer weer heel moeilijk kiezen uit goede foto's van Dwerggans, IJsvogel, Geoorde fuut en  Buidelmees. Uit de hele regio kwamen vogelfotografen op het fenomeen van de Buidelmezen af. Het is een buitengewoon mooi vogeltje en ik plaats dan ook met plezier mijn beste foto hiervan.

Buidelmees - Eurasian Penduline-Tit - Remiz pendulinus
Maart 2012

Mijn hoogtepunt vond ik wel de aanwezigheid van een paartje Roodborsttapuiten in de Vockestaart. In onze omgeving van Schiedam best wel een zeldzame verschijning. Vooral het mannetje Roodborsttapuit liet zich goed fotograferen.


Roodborsttapuit - Europese Stonechat - Saxicola rubicola

April 2012

De doortrekkende Beflijsters in April waren destijds mijn volgende target. Het was me nog niet goed gelukt er in het verleden eentje mooi op de foto te krijgen. Een flinke groep was terplaatse op het dijklichaam vlakbij de Kandelaarplas. Hoewel ze normaal gesproken zeer schuw zijn lukte het wonder boven wonder ze op redelijke afstand te benaderen. Zelf een grote groep van minimaal 9 vogels kon ik vastleggen. Best wel bijzonder omdat normaal gesproken de schuwste van het stel de vluchtafstand bepaalt! 


Beflijster - Ring Ouzel - Turdus torquatus

Mei 2012

Mei is altijd een maand met hoogtepunten. Dit keer was het niet anders. Zo waren er in onze omgeving o.a. Wielewalen, Steltkluten, Witwangstern, Woudaap en Hop te zien en goed te fotograferen. Voor mij persoonlijk was het hoogtepunt mijn ontdekking van een Krekelzanger in het Kandelaarbos. Uit het hele land kwamen twitchers de vogel bekijken en fotograferen. Ja, dan moet ik ondanks alle andere mooie hoogtepunten toch hier voor kiezen.


Krekelzanger - Eurasian River Warbler - Locustella fluviatilis

Juni 2012

De Roodkopklauwier van de kennemerduinen was ook een mooi hoogtepunt vooral ook omdat de vogel zich fraai liet fotograferen. Voor een vogelfotograaf echt een buitenkans.

Roodkopklauwier - Woodchat Shrike - Lanius senator

Juli 2012

Normaal gesproken is juli voor vogelfotografie een slappe maand. Meestal schakel ik over op vlinders en libellen. Toch lukte het me om wat leuke opnamen te maken van een Steenuil. In Middendelfland was er een broedpaartje waar ik regelmatig ging kijken hopend op een mogelijkheid er eentje te fotograferen wat uiteindelijk lukte.

Steenuil - Little Owl - Athene noctua

Augustus 2012

Op 31 augustus ontdekte ik een Bonte Stern die langs de Maasmond vloog. Dit was voor mij en naar toen later bleek ook voor vogelend Nederland een zeer grote verrassing. Nooit eerder was er eentje in Nederland gezien! Normaal gesproken ben je met zo'n waarneming volkomen ongeloofwaardig! Gelukkig kon ik met een paar welliswaar middelmatige foto's bewijzen wat ik had gezien.  Nadat de waarneming doorgegeven was aan Waarneming.nl en aan de DBA kwamen er veel reacties in de vorm van telefoontjes, persoonlijke felicitaties en heel veel bezoek aan mijn Blog. Op het hoogtepunt zelfs meer dan 3000 bezoekers op 1 dag... Het heeft me toen best wel even overdonderd.
De opzet is je mooiste foto van de maand te laten zien. Hier wil ik echt een uitzondering voor maken!

Bonte Stern - Sooty Tern - Sterna fuscata
September 2012

De trektijd van de meeste vogels is september en oktober. Dit jaar was er een grote influx van Zwarte mezen. Dit had echt een invasi-achtig karakter. Vooral aan de kust was er veel doortrek. Normaal gesproken is de Zwarte mees een vogel die vooral in het oosten van ons land voorkomt. De pier van Hoek van Holland heeft tijdens de vogeltrek al heel veel leuke soorten opgeleverd en dat gebeurde ook met de Zwarte mees. Het lukte me om bijgaande opname te maken in een voor een Zwarte mees volkomen onnatuurlijke omgeving op een bosje zeewier.

Zwarte Mees - Coal Tit - Parus ater
Oktober 2012 

Eind oktober maakte ik een zeetrip met Deltasafaris. Wat een geweldige dag was dat. Heel veel zeevogels kon ik op een eenvoudige manier fotograferen. Ik kan echt iedereen aanraden om in de toekomst zo'n trip te maken. kijk eens op de site van Deltasafaris.nl

Jan-van-gent - Northern Gannet - Morus bassanus

November 2012

De invasie van Pestvogels door het hele land ging natuurlijk niet aan mij voorbij. In Barendrecht was zelfs een groep van ca. 65 vogels aanwezig. Pestvogels zijn hele fotogenieke vogels. Zelf kan ik er maar niet genoeg van krijgen...


Pestvogel - Bohemian Waxwing - Bombycilla garrulus

December 2012

We hebben genoten van een heerlijke vakantie op Curacao. Het is tot mijn verrassing best wel een vogelrijk eiland al is de soortenrijkdom niet zo groot. Ik besluit de serie van 2012 met een aktiefoto van een Geelkruinkwak. Gelukkig heeft de Crab het overleefd.


Geelkruinkwak - Yellow-crowned Night-Heron - Nyctanassa violacea

Als ik het samenvat dan kan ik terug kijken op een heel leuk vogeljaar. Zie hiervoor ook de tab vogeljaar 2012 bovenaan in dit Blog. Wellicht ook een idee voor andere Bloggers om een poging te wagen zoveel mogelijk vogelsoorten in 1 jaar te fotograferen.

Ik wil iedereen die mijn Blog het afgelopen jaar heeft bezocht van harte bedanken.
De beste wensen voor een inspirerend en vogelrijk 2013.
Ben van den Broek

12 opmerkingen:

  1. Gelukkig nieuwjaar en ik wens jou een prachtig foto jaar toe !
    gr,Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Ben...

    Je bent echt wel de vogelaar onder ons..
    wat heb je een mooie soorten vastgelegd..prachtig!!
    Een mooie terugblik op 2012!!
    Ik wens je voor 2013 veel gezondheid en dat je veel vogels mag spotten!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige terugblik, ik zal dit het volgendjaar ook eens gaan doen.
    Mooi om het nog eens terug te zien er zitten hele mooie bij (allemaal)
    Ik wens je een gelukkig en mooi foto jaar toe. Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben,
    Het is even lastig kiezen maar uiteindelijk staat er dan een mooi overzicht. Het hoeven niet de mooiste foto's te zijn, want inderdaad een bijzondere waarneming kan ook best een plaatsje verdienen. En bijzondere waarnemingen heb jij vol op gehad. Ook de pestvogels horen daar voor mij bij. Hier in Noord Brabant laten ze zich nauwelijks zien.
    Eigenlijk had je alleen maar bijzondere waarnemingen.
    Fijn vogel- en fotojaar!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij het bekijken van deze serie valt me weer op dat je zo'n goede vogelfotograaf bent. Je weet de meest bijzondere soorten op te zoeken en dan ook nog prachtig te fotograferen.
    Ik kijk graag naar je blogs en ook dit was weer heerlijk om te zien.
    Ik wens je alle goeds voor 2013.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben,

    Met veel bewondering jouw blog bekeken en gelezen. Dat je een vogelaar bent heb je wel bewezen in 2012. Prachtige Waarneming van de Krekelzanger...die ik belachelijk slecht en ver op de foto heb gezet en alweer in de prullenbak ligt. En dan je ontdekking van de Bonte Stern...nou daar moet je echt ogen voor hebben. Het bewijst maar weer dat ik geen echte vogelaar ben. Ik herinner mij die maand ook meteen je prachtige foto's van de Bairds Strandloper. Daar had je van mij best je mooiste foto tussen kunnen plaatsen ;-)

    Vind het erg leuk dat ik je heb leren kennen......als niet-vogelaar kan ik nog een hoop van je leren.

    Er schiet me ineens nog een fraaie foto van je te binnen. De Steenuil in vlucht....Wow.....wat een jaar had jij ook...net als ik. ;-)


    Beste wensen en een gelukkig maar vooral gezond 2013!!


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ben,
    zoals je al schrijft, het zijn de momenten die tellen, maar wanneer je van die momenten zulke foto's kan maken moet het voor jou een jaar zijn geweest om met trots op terug te zien.
    Ik hoop dat je het komend jaar genoeg voor je lens mag krijgen zodat wij weer mee kunnen genieten.

    Het allerbeste voor 2013.
    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ben,

    Mooi afwisselend overzicht. Moeilijk he dat kiezen. Weet er alles van.

    Ik kies persoonlijk voor je roodkopklauwier gewoon omdat ik dat toch wel een enorm prachtige vogel vind die ik enorm graag zou willen fotograferen.

    En wat een unieke waarneming had je in augustus; kan me voorstellen dat zoveel belangstelling dan wat met je doet.

    Ik wens je vele fijne fotografiemomenten in 2013!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Ben, Jij hebt zeker een goed vogeljaar gehad met die bijzondere waarnemingen. Hoewel we in dezelfde omgeving wonen, heb ik de helft niet gezien van wat jij ziet (maar als excuus kan ik aanvoeren dat ik wellicht minder tijd heb voor fotografie...).Heel veel mooie momenten gewenst in 2013!
    Hartelijke groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ben,

    Wat leuk dat je de volg knop hebt ingedrukt, ga dit zeker ook bij jou doen. Wat een pracht serie laat je van 2012 zien. Je weet de plekjes wel te vinden..;-) hopelijk ga ik één vogel dit jaar ook tegen komen, de papegaai duikertje, wat een schatje. Zag deze in je slide show. Tot de volgende blog en een Happy New Year. En voor volgend jaar staat de best off weer op het programma..Veel succes. Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie hoor!
    Nog een goed en voorspoedig 2013 toegewenst!

    Gr.
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ben, wat een prachtige momenten laat je zien met heel mooi fotowerk.
    Deze hoogtepunten laten goed jouw kwaliteit zien.
    Ik hoop dat je in 2013 weer veel moois voor je lens krijgt en wens je een heel mooi gezond jaar.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen