27 juni, 2023

Kwak

Vanmorgen leek het een perfect moment om een bezoek te brengen aan de Zevenhuizerplas. Na een tip van een fotograaf, die ik had ontmoet tijdens een bezoek aan de Benthuizerplas, besloot ik terug te gaan naar de Zevenhuizerplas. Een paar weken geleden had ik daar regelmatig twee roerdompen gezien, die van elkaar te onderscheiden waren door hun donkere en lichte verenkleed. Gisteren waren er zelfs jongen gezien die gevoerd werden! Dit was een geweldige kans om dit schouwspel zelf te aanschouwen en te fotograferen. Tot mijn grote verrassing vloog er een kwak voorbij en dook verderop het riet in. Gelukkig kwam de vogel weer tevoorschijn en kon ik snel wat foto's maken als bewijs! Op een gegeven moment vloog de kwak weer langs en kon ik enkele vluchtfoto's maken. Het is altijd lastig om de scherpte te behouden met riet op de achtergrond, maar gelukkig zijn er een paar opnamen gelukt! Helaas heb ik de roerdomp niet gezien, maar de aanwezigheid van de kwak maakte alles weer goed!

De kwak is een koloniebroeder die voorkomt in uitgestrekte moerasgebieden. Nederland bevindt zich aan de noordgrens van zijn verspreidingsgebied. Deze vogels foerageren voornamelijk 's nachts en vanwege hun nachtelijke en verborgen levenswijze is het vaak lastig om ze waar te nemen. Het is belangrijk op te merken dat in Nederland ook verwilderde vogels uit dierentuinen kunnen voorkomen, wat de aanwezigheid enigszins vertroebelt. De kwak is een gedrongen middelgrote reiger met een opvallend uiterlijk: volwassen exemplaren hebben een grijze borst en vleugels, een zwarte kruin, nek, rug en mantel, en een wit gezicht met een opvallend rood oog. Ze hebben een dikke zwarte snavel en in het prachtkleed hebben ze twee witte dunne sierveren die vanaf de nek naar beneden hangen. Jonge vogels hebben een gelige snavel, bruine bovendelen met witte vlekken en lichtbruine onderdelen met donkerbruine vlekken. Het verenkleed van tweede zomervogels lijkt op dat van volwassen exemplaren, maar is valer van kleur. Bron : Vogelbescherming.nl

Kwak   .   Black-crowned Night Heron  ·  Nycticorax nycticorax
Kwak   .   Black-crowned Night Heron  ·  Nycticorax nycticorax
Kwak   .   Black-crowned Night Heron  ·  Nycticorax nycticorax
Kwak   .   Black-crowned Night Heron  ·  Nycticorax nycticorax
Kwak   .   Black-crowned Night Heron  ·  Nycticorax nycticorax
Kwak   .   Black-crowned Night Heron  ·  Nycticorax nycticorax
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

4 opmerkingen:

  1. Dag Ben,

    leuke serie van de kwak. Jammer voor mij maar wellicht volgt er nog een moment om hem vast te leggen.
    Aardig dat je mijn site hebt bezocht. Binnenkort maar weer wat plaatjes toevoegen.

    Groeten,
    Jan Sonsma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben, wat een mooie waarneming. Ooit in Israël een kwak kunnen vastleggen. Maar dat waren niet zulke goede platen als jij hier laat zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Ben. De vliegbeelden zijn weer geslaagd. Hele mooie waarneming
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele mooie opnames Ben, vooral de vliegbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen