20 juni, 2023

Baltsende Kleine Plevier

Vorige week heb ik bij het Kraaienest in de Lier baltsgedrag waargenomen bij een kleine plevier. Vanaf het uitkijkpunt gezien hoe een kleine plevier rondjes vloog en daarbij het kenmerkende geluid van de soort maakte. Nadat de vogel op een klein eilandje vlakbij was geland, naderde er een tweede kleine plevier. Onmiddellijk begon een van de vogels zijn staart als een kleine pauw op te zetten en liet daarbij zijn achterkant zien. Het was een opvallend en typisch gedrag dat ik nog nooit eerder had gezien. 

De kleine plevier is een pioniersoort die snel neerstrijkt op tijdelijk geschikte broedplaatsen, zoals afgravingen, bouwplaatsen en grindgaten. Hij wordt soms verward met de bontbekplevier, maar de kleine plevier heeft een oranje snavelbasis, oranje poten en geen gele oogring. Bovendien komt de bontbekplevier veel vaker voor aan de kust, terwijl de kleine plevier voornamelijk in zoetwatermilieus voorkomt. Het is een slanke, kleine pleviersoort met opvallende zwart-witte tekeningen op de kop en borst. De snavel is vrijwel geheel zwart en de poten zijn lichtroze. Een duidelijk kenmerk is de gele oogring. Tijdens de vlucht zijn er geen vleugelstrepen zichtbaar. De roep van de kleine plevier klinkt als "tié-joe..." en eindigt aflopend. Bron: Vogelbescherming.nl

Kleine Plevier   .   Little Ringed Plover  ·  Charadrius dubius
Kleine Plevier   .   Little Ringed Plover  ·  Charadrius dubius
Kleine Plevier   .   Little Ringed Plover  ·  Charadrius dubius
Kleine Plevier   .   Little Ringed Plover  ·  Charadrius dubius
Kleine Plevier   .   Little Ringed Plover  ·  Charadrius dubius
Kleine Plevier   .   Little Ringed Plover  ·  Charadrius dubius
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

5 opmerkingen:

  1. Wat een geluk dat je daar net was Ben. Mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Ben,

    Mooi om dat baltsgedrag te zien en zo mooi vast te leggen. Toevallog heb ik het een paar weken terug ook gezien en maar wachten en wachten totdat ze gingen paren. Maar mooi niet. Jammer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben,
    Het baltsen is in het duingebied weer voorbij. Ik heb namelijk al een aantal jongen gezien. Het baltsen heb je knap vastgelegd. Ik heb dit nog nooit gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Ben!
    Ik had dit ook wel graag zo voor me willen zien...
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zeg. Je schrijft dat de kleine GEEN gele oogring heeft, maar ik denk dat je de bontbek bedoelt.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen