18 juni, 2023

Rosse Stekelstaart

Regelmatig zie ik in de omgeving waar ik woon rosse stekelstaarten. Deze exotische eendensoort heb ik ook ooit in Cuba gezien. Ze hebben zich uitstekend aangepast aan hun omgeving. Het zijn prachtige eenden met een clowneske uitstraling, hoewel ze niet bij iedereen geliefd zijn, net zoals veel andere exoten.

De rosse stekelstaart is een opvallende eend. De mannetjes hebben een kastanjebruine kleur met witte wangen en een lichtblauwe snavel. Normaal gesproken komt deze eend voor in het westen van Noord-Amerika. Ze worden vaak gehouden in watervogelcollecties, maar enkele vogels zijn ontsnapt, waardoor er een kleine wilde populatie in Nederland is ontstaan. Met name in Zuid-Holland en rond de randmeren kun je ze tegenkomen, maar ook elders in het land worden rosse stekelstaarten waargenomen. Bron: Vogelbescherming.nl
Rosse Stekelstaart  . Ruddy Duck  ·  Oxyura jamaicensis
Rosse Stekelstaart  . Ruddy Duck  ·  Oxyura jamaicensis
Rosse Stekelstaart  . Ruddy Duck  ·  Oxyura jamaicensis
Rosse Stekelstaart  . Ruddy Duck  ·  Oxyura jamaicensis
Rosse Stekelstaart  . Ruddy Duck  ·  Oxyura jamaicensis
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reactie op mijn vorige Blog.

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad mooie eendjes Ben en goed vastgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bijzonder om te zien. Toch prachtig zo met die blauwe snavel.
    Hier in het zuiden des lands heb ik ze nog nooit gezien, maar ik ben dan ook geen vogelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    Heel apart beestje is het, vooral het mannetje. Hier bij de Loenderveenseplassen zie ik ook ieder jaar enkele tientallen. Maar...mij lukt het niet zulke mooie detailfoto's te maken!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen