28 mei, 2013

Vleermuis in de tuin

Afgelopen zondagavond zag ik vanuit mijn woonkamer een vleermuis
vliegen in onze tuin. De zon was net onder gegaan en het werd een heldere nacht. De vleermuis stak heel mooi af tegen de nog lichte achtergrond van de avondlucht.

Uiteraard heb ik geprobeerd een aantal foto's te maken. Dat lukte met een zoomlens in de groothoekstand met gebruikmaking van de flits nog het beste. Het viel niet mee om het beestje te volgen vanwege de zeer grillige vlucht. Het resultaat valt gezien de omstandigheden niet tegen.

Vermoedelijk is de vleermuis een Gewone Dwergvleermuis. Zie wikepedia voor een uitgebreide beschrijving en bijbehorende foto die ik heb gebruikt voor de determinatie.

Het is erg leuk om in je eigen tuin weer iets nieuws te fotograferen. Een vleermuis kom je niet elke dag tegen.

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan dit Blog.





9 opmerkingen:

  1. Knap gedaan. Het ziet er bijzonder uit zo tegen die donkere achtergrond. Leuke waarneming ook in je eigen tuin.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waw dat is goed gelukt...
    knap gedaan hoor, ik weet hoe snel die beestjes zijn..
    perfecte timing!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Ben! Wij hebben ook wel eens vleermuizen in de tuin. Om een poging te wagen ze op de gevoelige plaat vast te leggen zal ik maar laten.

    Als je veel vleermuizen wilt fotograferen kun je het beste na een warme, zonnige dag naar de Harreweg fietsen. Ter hoogte van het bruggetje Harreweg naar Botenbuurt. Rond een uur of 10 wemelt het er van de vleermuizen! Ik telde er met mijn vriendin een stuk of tien.

    Groet,
    Jan Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat apart en verrassend.
    Ontzettend knap om dat zo te vangen met je camera.
    Leuk hoor!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wow..bijzonder om zo vast te leggen zeg,erg gaaf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo zeg, dat is knap, vooral met al die snelle wendingen van zo´n beestje.

    Groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ben,

    Bijzonder knap vastgelegd. Ik zie ze hier in de tuin met schemering ook weleens overvliegen...ik weet hoe verdomd snel ze kunnen zijn.

    Complimenten voor deze foto's!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar, dat tafereel. Dat moet wel de rosse vleermuis zijn, ik zie hetzelfde gedragspatroon bij een klein groepje vleermuizen in mijn achtertuin. Ik hoop nog altijd eens een goede serie close-ups te maken.

    BeantwoordenVerwijderen