07 januari, 2020

Grote Trap Oostvoorne


Op 28 december 2019 werd in de omgeving van Oostvoorne een Grote Trap ontdekt. De dag erop ben ik met Jan van der Meulen gaan kijken. Een Grote Trap zien in Nederland is natuurlijk best wel bijzonder. Het was voor mij alweer 24 jaar geleden dat ik er eentje in Drenthe zag. Ook in de winter op 19 januari 1996. Toen nog een zeer koude winter! De Grote Trap van Oostvoorne is geringd en heeft een zender. De herkomst is waarschijnlijk Duitsland. Het zal in een later stadium wel duidelijker worden. Er is volop discussie of de vogel wel erkend moet worden en als wild kan worden bestempeld. De CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna) zal hier t.z.t. ongetwijfeld een besluit over nemen. Dat neemt niet weg dat het een bijzondere intrigerende vogel is. Toen ik er de eerste keer kwam was fotograferen niet goed mogelijk. De afstand was te groot en de vogel leek schuw. Opmerkelijk was de situatie vandaag. Laat in de namiddag, terugkomend van een rondje Zeeland, bleek de vogel verrassend dichtbij de weg te zitten en kon ik hem eenvoudig fotograferen. Volgens de aanwezige fotografen zat de vogel de hele middag ver weg en is pas later in de middag dichterbij gekomen. Het begon al te schemeren. Gelukkig vallen de foto's nog mee! Wat een geluk!

Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda
Grote Trap - Great Bustard . Otis tarda

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Je hebt hem prachtig kunnen fotograferen! Wat een beest!
    Ik heb een paar jaar geleden een Kleine Trap gezien in mijn regio, was ook al uniek.

    Gefeliciteerd met je foto's.Ik ben benieuwd of het een escape gaat worden of niet.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben, leuke serie geworden.IK was er tussen de middag, maar toen stond de vogel ook heel dichtbij.

    groetjes Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie fotos Ben, ik ken heel de vogel niet. Zo leer je nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fraaie serie van deze toch zeldzame vogel. Zij zat dichterbij dan twee dagen ervoor, toen ik er was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben.
    Wat een geluk om die voor de lens te hebben, mooi gefotografeerd ook.
    Ik had eerlijk gezegd nog nooit van deze gehoord.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ben,
    Wat een mazzel dat je deze grote trap zo mooi in beeld kon krijgen. Ik heb in Afrika vergelijkbare trappen gezien - koritrap of kori bustard geheten. Het is een spectaculaire soort. Ook vliegend zijn ze indrukwekkend groot. Waar hij ook vandaan komt, het is en blijft een prachtige vogel.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ben,
    Ja wat een prachtige vogel is dit, ik was er vandaag samen met mijn vrouw en het is geweldig om te zien.
    De Grote Trap lijkt het prima naar zijn zin te hebben in dat weiland.
    Vorig jaar waren we in Extremadura, toch het gebied met een flinke populatie Trappen, maar we zagen er geen enkele. Super dus om zo vrij dicht bij huis een exemplaar te kunnen bewonderen.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ben
    eine Trappe hab ich hier noch nie gesehen,
    ratulation und danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, bijzondere vogel. En dat met een antenne. Ik zag 'm afgelopen vrijdag, helaas in de regen.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen