03 januari, 2020

Pontische Meeuw met kleurring

Op 10 januari 2019 ontdekten we (mijn vriend Wim Eshuis en ik) een adult geringde Pontische Meeuw in de haven van Stellendam. Het lukte me een aantal goede foto's te maken waarbij de gele kleurring afgelezen kon worden. In mijn Blog van 16 januari 2019 maakte ik er al melding van.  Van Merijn Loeve (de admin van waarneming.nl) kreeg ik onlangs een emailadres door waar ik deze vogel kon melden. Zelf wist hij te vermelden dat de vogel was geringd bij een gigantische dakkolonie in Wit-Rusland!

Onlangs kreeg ik het volgende bericht:
Steppenmöwe Larus cachinnans 0
Ring-Nr. :  Minsk D00082 Farbring: HC230 o
Beringungsdaten: 06.06.2013 BELARUS - Minsk, Gatovo 53 47 ' N 27 o 40 ' E

De vogels was dus geringd op 6 juni 2013 in Minsk Wit-Rusland. Regelmatig is de vogel in Nederland gezien. Voor de eerste keer op 14 januari 2014 in Rotterdam en voor het laatst in Stellendam op 19 december 2019 . Het is geen onbekende want de vogel is niet minder dan 32 keer gezien. Vooral in de wintermaanden en dan vaak bij de haven van Stellendam. In de zomermaanden o.a. in Polen, Litauen en Wit-Rusland.

Leuk om te volgen waar zo'n meeuw verblijft.

Pontische Meeuw - Caspian Gull  ·  Larus cachinnans

Pontische Meeuw - Caspian Gull  ·  Larus cachinnans


11 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Een prachtige meeuw en heel leuk dat je zulke mooie foto's kon maken en de ring kon aflezen!!
    Bij ons op de Haarrijnseplas zitten steeds twee Pontische. ( adult en 2e kalenderjaar) maar die heb ik nog niet kunnen fotograferen.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Ben, altijd leuk geringde vogels en zeker als de ring af te lezen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben
    schöne Infos, kann man genau sehen wo und woher sie kommt
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben, wat bijzonder toch om zo'n vogel te kunnen volgen. Hij/zij houdt het ook al vele jaren vol zo te lezen. Mooie foto's ook!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie waarneming Ben. Het is interessant en verrassend te achterhalen waar de vogel geweest is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben,
    Altijd leuk als je meer weet van de geschiedenis van een geringde vogel.
    En wat een afstanden maakt deze!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. An outstanding discovery and great pictures. I am sure you were very happy to ascertain the provenance of this bird.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Da's een leuke ontmoeting Ben.

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bijzonder zo'n geringde pontische meeuw. En dan van zo dichtbij geplaat!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen