14 januari, 2020

Wilde- en Kleine Zwanen

Afgelopen maandag was ik in Zeeland in de polder Zonnemaire west. Regelmatig zit hier een flinke groep Wilde Zwanen en Kleine Zwanen. Vaak op de zelfde plek. Kennelijk een voedselrijke plek. Ook vorig jaar in het voorjaar waren ze hier present. Ze zijn dus heel plaats trouw. Opvallend was dat er weinig juveniele zwanen te zien waren. Kennelijk hebben ze een slecht broedseizoen achter de rug! We zagen slechts 1 paar wilde zwanen met een drietal jongen. In totaal zagen we 45 Wilde Zwanen en 25 Kleine Zwanen. Min of meer gescheiden van elkaar. Het is altijd een mooi gezicht om deze smetteloos sneeuwwitte Zwanen te zien op zo'n modderige akker!

Kleine Zwaan - Tundra Swan  ·  Cygnus columbianus bewickii

Kleine Zwaan - Tundra Swan  ·  Cygnus columbianus bewickii

Wilde Zwaan - Whooper Swan  .  Cygnus cygnus

Wilde Zwaan - Whooper Swan  .  Cygnus cygnus

Wilde Zwaan - Whooper Swan  .  Cygnus cygnus

Wilde Zwaan - Whooper Swan  .  Cygnus cygnus

Wilde Zwaan - Whooper Swan  .  Cygnus cygnus

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Geweldig dat je beide soorten heb kunnen fotograferen!
    Zo schitterend om te zien. Dat mooie geel op hun snavels!
    Ik ga komend weekend ze opzoeken in mijn regio.
    (maar dat zal wel alleen een telescoop waarneming worden)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi ben,
    In de AWD heb ik een klein aantal wilde zwanen gezien, slechts één keer op redelijke afstand. Tenzij ze zich in ontoegankelijke delen van de AWD schuil houden zijn het er minder dan andere jaren. De kleine heb ik daar nog nooit gezien. Jij hebt in ieder geval mooie platen aan je bezoek overgehouden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben,
    Dat moet een heel fraai gezicht zijn geweest, al die mooie Zwanen zo bij elkaar.
    Heb zowel de Wilde als de Kleine Zwaan al een tijdje niet meer hier in de buurt gezien.
    En dat is zonde, het zijn prachtige soorten en altijd bijzonder om ze te zien.
    Je hebt deze dag niet te klagen gehad en hebt ze heel mooi vastgelegd.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Ben. Als ik daar eens in de buurt ben ook eens kijken of ze er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben
    hast du gut erwischt, schöne Aufnahmen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ben, al een aantal winters ben ik in de buurt tevergeefs op zoek geweest naar de Kleine- en of Wilde zwaan.
    Steeds waren ze gevlogen als ik aankwam of zaten ze te ver weg.
    Dank zij jouw prachtige foto's en de vermelding van de plek, ben ik eindelijk in staat geweest ze te fotograferen.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ben, ik heb er zeggen en schrijven twee kunnen fotograferen en daar was ik al heel blij mee. Je hebt mooie foto's kunnen maken van dit groepje. Ik heb het gevoel dat van alle soorten vogels die normaliter hier overwinteren er weinig zijn of helemaal niet. Misschien als het wat kouder wordt komen ze alsnog. De winter is tenslotte nog niet voorbij.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig gezicht Ben; heb ze dit jaar nog niet gezien...

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie Serie Ben, wat hebben we toch ook 'n mooi natuur in Nederland met veel gevogelte.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Ben. Ik heb alleen de wilde zwanen gezien en dan nog ver weg ook, terwijl die kleine er wel zaten, maar dan heel ver weg en dus niet gezien.
    Maar de kleine en de wilde zwaan tegelijkertijd zien is echt heel fraai.
    Groedtjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen