27 augustus, 2012

Duinpieper bij Hendrik ido Ambacht

Op waarneming.nl zag ik dat er nog steeds een Duinpieper te zien was in Hendrik ido Ambacht. Ooit heb ik ze wel eens waargenomen in Spanje maar nog nooit in Nederland. Hier is de soort super zeldzaam geworden. In Nederland was de Duinpieper een zeer schaarse broedvogel die echter in 2003 volledig als broedvogel is verdwenen. Gelukkig komen ze nog wel in de trektijd voor. De vogel bij  Hendrik ido Ambacht was dus voor mij een buitenkans er eindelijk eentje in Nederland te zien. Via Google Maps ga ik met de auto naar de plek waar de vogel voor het laatst gezien is. Gelukkig zijn er een aantal vogelaars op zoek. Dat scheelt dat je niet in je eentje loopt te zoeken... Ik sluit me bij ze aan en maak daarbij kennis met o.a. Jan  Willem de Gids die ik via internet al als Blogger had ontmoet (zie http://jwgfotografie.blogspot.nl/). Leuk om nu eens persoonlijk kennis te maken. Er zijn nog meer bekenden die ook op zoek zijn. Dat schept meteen een band. Vlakbij een oud trafohuisje wordt de vogel gevonden. Voetje voor voor voetje gaan we dichterbij. De vogel is wel waakzaam maar laat ons dichterbij komen al is de afstand eigenlijk nog steeds te groot. Het lukt me om enkele leuke foto's te maken. De Nikon V1 in combinatie met mijn 300 f4 objectief is een fantastische combinatie met een brandpuntafstand van 830mm. Natuurlijk moest ik de foto wel croppen echter bleef er voldoende kwaliteit over.

Duinpieper - Tawny Pipit - Anthus campestris

Duinpieper - Tawny Pipit - Anthus campestris

In het kader van mijn Vogeljaar 2012 (zie tab) weer een foto van een Duinpieper toegevoegd.

Alvast weer bedankt voor het bezoek van mijn Blog.

4 opmerkingen:

  1. En dat heb je met een Nikon V1 gemaakt...
    prachtig gewoon, wel een een crop
    maar toch..prachtig scherp hoor...
    Kap gedaan...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk geschreven stuk Ben en weer haarscherpe foto's! Schitterend! Het was inderdaad erg leuk om elkaar eens te ontmoeten. Bovendien was het gezellig met allerlei vogelaars onder elkaar. Het was wel warm na een paar uur te hebben rondgestruind over het zand. Inmiddels thuis bleek mijn hoofd goed verbrand. Bedankt voor de verwijzing naar mijn blog en Wellicht, tot snel!

    Groeten,
    Jan Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,

    Prachtig vogeltje. En ik vind de kwaliteit meer dan behoorlijk hoor!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben,

    Deze Duinpieper staat er mooi vrij en scherp op.

    Deze kan je weer mooi toevoegen aan je jaarlijst. ;-)


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen