25 september, 2019

Dwerggors, bonus voor de Bosgors

Gisteren werd er door Maarten Wielstra een Bosgors gemeld bij Noordwijkerhout. In eerste instantie werd door hem een dwerggorsachtige roep gehoord die neigde naar een roep van een zanglijster. Al roepend vloog de vogel (die groter was dan een dwerggors!) op en was voor hem de opvallend grijze stuit te zien. Een recorder nam op terwijl deze half onder het dekentje in een kinderwagen lag!! Gelukkig vloog de vogel erg dichtbij zodat een duidelijke geluidsopname gemaakt kon worden.
Wat een bijzonder verhaal. Een fantastische ontdekking die aangeeft dat je altijd alert moet zijn op bijzondere waarnemingen en moet proberen het bewijs te leveren het zij via een foto of via een geluidsopname. Via het sonogram van deze opname kon met zekerheid de dwerggors gedetermineerd worden.
De volgende dag werd de vogel weer terug gevonden. Voor mij natuurlijk een belangrijke reden om deze persoonlijke wereldsoort ook te twitchen.
Bij aankomt was het al een drukte van belang. De vogel was net weer gezien. Ik slaagde erin hem vliegend en ook kortstondig kruipend over de grond te zien. Helaas geen foto kunnen maken!
Regelmatig werd de vogel weer terug gevonden totdat de vogel definitief de ernaast gelegen woonwijk invloog. Op een gegeven ogenblik werd er weer een gorsachtige gezien die langs me heen vloog en dichtbij landde langs een grindwal. Helaas geen bosgors maar een dwerggors. Ook niet verkeerd! In ieder geval is de bosgors weer een nieuwe soort voor mij.

Dwerggors - Little Bunting  ·  Emberiza pusilla
Dwerggors - Little Bunting  ·  Emberiza pusilla
Dwerggors - Little Bunting  ·  Emberiza pusilla
Dwerggors - Little Bunting  ·  Emberiza pusilla
Dwerggors - Little Bunting  ·  Emberiza pusilla
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

12 opmerkingen:

  1. Wat een mooie waarneming Ben en mooi dat je de Dwerggors zo mooi op de plaat hebt kunnen zetten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder verhaal Ben. En het is je toch maar gelukt om die dwerggors te platen. Het is een mooi vogeltje, maar oh zo beweeglijk.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    Jammer dat je geen foto van de Bosgors kon laten zien. Maar de Dwerggors vind ik een van de mooiste gorsjes!!! Zo mooi dat patroon en die duidelijke kleurtjes, Ik zag er twee in Noordwijk in 2017. Je hebt deze in ieder geval geweldig mooi gefotografeerd!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben,

    Ik zag de waarnemingen van de 2 zeldzame gorzen, eerst dacht ik nog dat om 1 soort ging en ze verschillend gedetermineerd werden, maar nu ik jouw blog leest, zijn het dus echt 2 verschillende soorten. Leuk dat je toch nog de dwerggors hebt kunnen fotograferen:)

    Grt,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,
    Super om op één dag zowel een Bos als Dwerggors te zien.
    De Dwerggors heb je er weer mooi opstaan.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben
    man muss schon genau hinschauen um den kleinen zu erkennen, gelungen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Ben,

    Mooi man die dwerggors. Ik zag op waarneming dat de bosgors nog steeds aanwezig is. Is het inmiddels al gelukt om er een foto van te maken?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet niet of je het pech moet noemen als je thuis komt met zulke foto's van een dwerggors. Mooi man!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Great discovery. i am happy that you were able to see the bird and photograph it. It is always nice to encounter a new species.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hele mooie fotos van de dwerggors Ben. Mooi kopje. De volgende keer misschien een bosgors . Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's van de Dwerggors Ben, vooral het portret spreekt mij erg aan. Drie jaar geleden heb ik ze in Noordwijk aan Zee gezien en vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ben,

    Prachtige platen van deze dwerggors, ik zag beide soorten voorbij komen op waarneming.nl en dacht even dat het om dezelfde soort ging die waarnemers wellicht verschillend benoemen. Maar ze zitten er blijkbaar dus allebei. Succes nog om ook de bosgors te fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen