06 juni, 2020

Vliegen

Iedereen die mij al langer volgt weet dat ik gefascineerd ben door vliegende vogels. Het is voor mij altijd weer een uitdaging een vogel in vlucht te vangen. Hierbij een selectie van de afgelopen maand.

Misschien nog goed om even te vertellen hoe je het beste vogels in vlucht kan fotograferen.
Ik maak altijd gebruik van een vast objectief 300mm f4. Sluitersnelheid minimaal 1\1250 sec. Diafragma f4. ISO automatisch. Een zoomobjectief is meestal te traag!
Natuurlijk moet je ook heel veel oefenen waarbij best wel veel mis kan gaan. Gelukkig zitten er altijd wel een paar goede opnamen tussen!! 

IJsvogel - Common Kingfisher  ·  Alcedo atthis

Oeverzwaluw - Sand Martin  ·  Riparia riparia

Koekoek - Common Cuckoo  ·  Cuculus canorus 

Koekoek - Common Cuckoo  ·  Cuculus canorus 

Gierzwaluw - Common Swift  ·  Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift  ·  Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift  ·  Apus apus

Lepelaar - Eurasian Spoonbill  ·  Platalea leucorodia

Bruine Kiekendief - Western or Eurasian Marsh-Harrier - Circus aeruginosus

Scholekster - Eurasian Oystercatcher  ·  Haematopus ostralegus 

Scholekster - Eurasian Oystercatcher  ·  Haematopus ostralegus 

Turkse Tortel - Eurasian Collared Dove  ·  Streptopelia decaocto

Ooievaar - White Stork  ·  Ciconia ciconia

Vale Gier - Eurasian Griffon . Gyps fulvus

Boomvalk - Eurasian Hobby  ·  Falco subbuteo 

Nijlgans - Egyptian Goose  ·  Alopochen aegyptiaca

Stormmeeuw - Mew Gull  ·  Larus canus 

Stormmeeuw - Mew Gull  ·  Larus canus 

Rietzanger - Sedge Warbler  ·  Acrocephalus schoenobaenus

Rietzanger - Sedge Warbler  ·  Acrocephalus schoenobaenus

De wijdopen gesperde bek van de Huiszwaluw laat goed zien hoe hij een mug vangt. Echt een lucky shot!! 

Huiszwaluw - Common House Martin  ·  Delichon urbicum

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

9 opmerkingen:

  1. Hallo Ben,
    Wat een gave reeks van de vogels in vlucht.
    Het begint al met de IJsvogel, (hoewel dat niet echt vliegen is natuurlijk haha!)
    De Gierzwaluwen, goed gelukt. Niet makkelijk deze hele snelle soort.
    En de Vale Gier zo gaaf!
    En ik ben weg van je foto's van de Rietzanger,
    Vaak heb ik met de 200-500mm dat ik de vliegende vogel door de zoeker niet meer kan vinden, toch teveel ingezoomd dan. Ik moet blijven oefenen.
    Je foto van de Huiszwaluw die een mug gaat vangen is werkelijk geweldig!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben,

    Dit is weer eens iets anders, heel mooi man! Vooral de rietzanger in zijn zangvlucht is geweldig, maar de huiszwaluw met insect is echt een TOPPER!!!!

    Ga zo door ;)

    mvg,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben
    kann ich nur bestätigen die Aufnahmen sind fantastisch geworden plus der Eisvogel der ist Top
    ich werde weiter üben ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ben, ik heb je al eerder complimenten gegeven voor jouw vliegbeelden. Leuk dat je nu een selectie laat zien. Ik heb genoten, van de fraaie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaaf, Ben!
    Er zitten vogels tussen, due nauwelijks te fotograferen zijn, zoals alle soorten zwaluwen, knap gedaan, dan de soorten zoals die vale gier en de koekoek, heerlijk!
    Allemaal succesjes, en prachtig om te bekijken.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben, fijn dat je erbij vermeld wat je iso waarden en de snelheden zijn, alsmede wat het diafragma is. Bovendien bij vliegbeelden is het inderdaad moeilijk om zoom te gebruiken. Ik probeer het wel eens met de P1000 maar dan moet je een erg vaste hand hebben en dan de autofocus ook nog mee hebben.
    Mooie beelden Ben, de ijsvogeltjes en de vale gier vind ik vurrukelijk. Prachtige beelden van die zo vliegensvlugge en wendbare zwaluwen.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Ben. En dan die gier... Geweldig!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig Ben, vooral de gierzwaluw is heel snel. De koekoek is ook heel mooi. Een zoomlens is eigenlijk ook te zwaar om een vliegende vogel te volgen. Mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ben,
    Foto's maken van vliegende vogels vind ik lastig. Soms lukt het goed, vaak is er wat op mijn platen aan te merken. Jij laat hier een knappe en zeer gevarieerde reeks zien, waaruit blijkt dat jij de kunst verstaat. Mooi gedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen