06 maart, 2022

Roek voelt zich thuis in Maassluis

Vlakbij Maassluis langs de A20 bevindt zich een Roekenkolonie. Meestal zijn deze kolonies gevestigd bij onaantrekkelijk ogende plekken zoals bij parkeerterreinen  en benzinestations. Nu is er eentje te vinden pal langs de rijksweg. De nesten zijn nog in aanbouw. Roeken vliegen aan en af om nestmateriaal aan te voeren. In de omgeving zijn voldoende plekken om te fourageren. 

Roeken zijn kolonievogels. Onderling onderhouden ze een uitgebreide communicatie over voedsel en sociale aangelegenheden. Het menu is bijzonder uitgebreid. Zo eten roeken vooral ongewervelde bodemdieren, maar ook aas, zaaigoed en eetbaar menselijk afval. Vooral dat eten van zaaigoed komt roeken duur te staan. In het kader van de wet Natuurbescherming kunnen provincies namelijk ontheffing verlenen voor afschot. Dit gebeurt onder het mom van 'schadebestrijding'. In de praktijk worden deze ontheffingen geregeld verleend. In het verleden zijn roeken vervolgd om vermeende 'kwaaden eighenschappen'. Gedode roeken worden vaak opgehangen in een poging andere roeken af te schrikken. Bron Vogelbescherming.nl

Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Roek   .   Rook  ·  Corvus frugilegus
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

7 opmerkingen:

  1. Hallo Ben,
    Mooi door je vastgelegd, een Kraaiensoort die ik vooral in het oosten van Nederland zag,
    Maar nu ook hier in de buurt is te bewonderen. Een bijzondere soort en leuk om te zien zo'n kolonie.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben,
    Fantastische foto's van de Roeken. Ik ben gek op die vogels en zie ze gelukkig regelmatig in mijn omgeving. Hoewel hun aantal wel afneemt...
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie platen van de roek Ben. Ik zie ze helaas niet vaak bij mij in de buurt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben
    schlaue Vögel und von der Nähe sehen sie auch noch sehr schön aus
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fraaie serie Ben, ik hoop dat we nog lang van die roeken kunnen genieten. De gemeente wil de bomen kappen, gelukkig is bezwaar aangetekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben,

    De roek is een prachtige soort uit de familie kraaiachtigen, vaak ondergewaardeerd wellicht omdat hij waar hij voorkomt vaak tot overlast is. Ik vind het een fascinerende vogel die er een hechte familieband op nahoudt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie fotos. De roek zie ik veel op vakantie en onderweg nesten. Maar te hoog om te zien of er dan jonge zijn.

    BeantwoordenVerwijderen