13 januari, 2023

Roodhalsgans bij Zuidland - Polder Biert (ZH)

Ik ben al lang op zoek naar een mogelijkheid een Roodhalsgans te fotograferen. Vorige week zaten er 3 in Midden Delfland. Helaas ver weg maar dit was voor mij wel een eerste ooit keer dat ik er drie tegelijk zag! Vandaag deed zich weer een nieuwe mogelijkheid voor. Bij Zuidland waren er ook drie gezien. Het kan bijna niet anders,  het zijn dezelfde drie van Midden Delfland. Ik had niet veel tijd omdat het zou gaan regenen. Via het onvolprezen waarneming.nl en de bijbehorende route had ik ze heel snel gevonden. Gelukkig kon ik ze vanuit de auto fotograferen! Natuurlijk waren de lichtomstandigheden vanwege de aankomende regen niet ideaal. Desondanks een korte maar wel leuke ervaring die alle moeite waard was.

Broedt vanaf juni in kleine kolonies. De jongen zijn eind augustus/begin september vliegvlug. Maakt een ondiep nest van planten, bekleed met donkergrijze donsveren en grassen. Het vrouwtje broedt 23 tot 25 dagen, het mannetje bewaakt nest en omgeving. Na 35 tot 42 dagen zijn de jongen vliegvlug. Roodhalsganzen broeden op de hoog-arctische toendra's aan de kust of in rivierdelta's. Het leefgebied bestaat uit korte stevige plantengroei met dwergberk en korstmossen. Vaak broeden roodhalsganzen in kolonies, dicht bij het nest van een roofvogel, zoals slechtvalk of ruigpootbuizerd. Deze houden roofdieren op afstand. Een vegetarisch menu van grassprieten, jonge scheuten van veenpluis en andere groene plantendelen. Ook wel waterplanten (vooral in de winter). In de winter ook oogstresten (mais, granen en aardappelen) op akkers en gras op voedselrijke weilanden. Roodhalsganzen zijn in Europa alleen in de winter waar te nemen. De broedgebieden liggen op de koude Midden-Siberische toendra's. De vogels vertrekken eind september en overwinteren rond de Zwarte Zee, Kaspische zee en het Oeralmeer. In Europa bevinden de grootste concentraties zich in Roemenië en Bulgarije. In Nederland is de roodhalsgans een vrij zeldzame wintergast: van het kleine deel van de roodhalsganzen dat doorvliegt naar West-Europa belanden slechts enkele vogels in Nederland. Bron: Vogelbescherming.nl

Roodhalsgans   .   Red-breasted Goose  ·  Branta ruficollis
Roodhalsgans   .   Red-breasted Goose  ·  Branta ruficollis
Roodhalsgans   .   Red-breasted Goose  ·  Branta ruficollis
Roodhalsgans   .   Red-breasted Goose  ·  Branta ruficollis
Roodhalsgans   .   Red-breasted Goose  ·  Branta ruficollis
Roodhalsgans   .   Red-breasted Goose  ·  Branta ruficollis
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

4 opmerkingen:

  1. Mooie foto's van die prachtige ganzen Ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben,
    Mazzelaar. Bij mij in de buurt zitten veel ganzen in de weilanden, maar ik heb nog geen roodhalsgans kunnen ontdekken. Ik let er altijd op, maar tot nu toe vruchteloos. Jij ziet er dan zo maar drie, weliswaar niet onder de beste omstandigheden, maar het overkomt je wel. Opnieuw een bijzondere soort gescoord.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn er veel. Ik hoop er ook altijd 1 te zien. Ik was niet veel on line de laatste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Ben,
    Roodhalsganzen zitten altijd te ver weg...haha.
    Ik zag er gelukkig ook al een dit jaar, maar wel alleen door de telescoop.
    Dit zijn toch hele mooie platen van deze aparte gans!
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen