26 april, 2023

Iberische Tjiftjaf bij Maasland

Op 17 april jongstleden is er bij Maasland in Zuid-Holland een Iberische Tjiftjaf gesignaleerd. Ik zag het bericht op waarneming.nl en op de groepsapp toen ik net bij de Bronskopeend was aangekomen, na een uitdagende rit tussen containers en raffinaderijen door. Uiteindelijk arriveerde ik bij de havenpieren in de Botlek om de Bronskopeend te zien. Ik heb hem even kortstondig gezien, maar op een gegeven moment vloog de vogel uit beeld in westelijke richting. 

Vervolgens besloot ik naar de locatie van de Iberische Tjiftjaf te gaan. Het was opnieuw een flinke tocht tussen containers en raffinaderijen door, tot aan de Benelux tunnel en vervolgens naar Maasland. Wat een verademing wat betreft het landschap! 

De Iberische Tjiftjaf was snel gevonden. Hij liet luid en duidelijk zijn karakteristieke geluid horen. Op het oog zijn er geen uiterlijke verschillen te zien ten opzichte van de gewone Tjiftjaf. 

Het was weer een leuke en inspannende fietstocht vandaag, met als resultaat twee zeer zeldzame soorten.

 Iberische Tjiftjaf   .   Iberian Chiffchaff  ·  Phylloscopus ibericus
 Iberische Tjiftjaf   .   Iberian Chiffchaff  ·  Phylloscopus ibericus
 Iberische Tjiftjaf   .   Iberian Chiffchaff  ·  Phylloscopus ibericus
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

4 opmerkingen:

  1. Mooie foto's van deze Iberische Tjiftjaf. Als ik hem per ongeluk in het veld tegen zou komen, zou ik hem zo als gewone tjiftjaf wegschrijven. Het geluid is dus cruciaal!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's van deze zeldzame zanger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben,
    Staat er goed op.
    Ik ben daar ook even geweest en was leuk om weer eens een Iberische te horen.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben,
    Op basis van geluid een vogel herkennen vind ik al lastig, dus laat staan dat het mij zonder hulp ooit zal overkomen om een Iberische tjiftjaf te onderscheiden van een gewone. Voor jou weer een bijzondere waarneming.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen