11 april, 2023

IJsvogels hebben nog geen click

Regelmatig bezoek ik de nieuwe ijsvogelkijkwand bij de Beukenhof in Schiedam om het gedrag van de ijsvogels van dichtbij te kunnen observeren. Het is opvallend dat het mannetje het vrouwtje nog steeds niet accepteert, ook al lijkt zij toenadering te zoeken. Telkens als ze naderbij komt, wordt ze weggejaagd. Op een bepaald moment was het mannetje afwezig en kroop het vrouwtje in de nestholte. Toen het mannetje terugkeerde en het vrouwtje in de nestholte vond, barstte er een heftige strijd los waarbij de vogels herhaaldelijk onder water gingen voor de broedwand. Na enkele minuten was de strijd voorbij en trok het vrouwtje zich weer terug, gelukkig ongedeerd. Hoewel we graag een andere uitkomst hadden gezien, laat de natuur zich niet dwingen. We hopen dat de twee kemphanen uiteindelijk nader tot elkaar kunnen komen en samen een broedpaartje vormen.


Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

9 opmerkingen:

  1. Ben, jammer dat het (nog) geen paartje is maar jij hebt er een fraaie serie foto's aan overgehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben
    gratulation zu dieser Fotoserie, jeder Blogger wird dich darum beneiden.
    grossartig, danke fürs zeigen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben,
    Zo dan, die knokken elkaar de tent uit zeg.
    Het is wel een geweldige serie foto's geworden. Knap gedaan.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben, dat gaat vast nog wel gebeuren. In elk geval levert dit wel prachtige actie-beelden op. Ik hoop dat bij De Luysen ik binnenkort ook weer ijsvogeltjes kan zien. Ze zijn al lang niet meer in beeld geweest.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje Ben, wat een spektakel. Wat heb je dat prachtig in beeld gebracht. Ik moet daar ook eens naar toe, lijkt me geweldig.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ben,
    Jammer dat ze nog geen paartje wilden vormen, maar aan de andere kant heeft het je wel spectaculaire platen opgeleverd. Velen zijn al blij als ze een plaat van een ijsvogel kunnen maken, en dan kom jij met zo'n serie. Dit zijn toch topmomenten in de natuur.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ben,
    Ongelofelijk, ze valt niet voor hem! Maar je hebt er wel spectaculaire beelden van kunnen maken....
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gave serie Ben. Het grappige is dat ik hiervan ook foto's op facebook heb gezien van een andere fotograaf.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen