21 januari, 2024

Viseters

Afgelopen vrijdag was het in de namiddag nog even prachtig zonnig weer. Een extra reden om nog een stukje in mijn omgeving te gaan fietsen. Vlakbij de Poldervaart zag ik twee Ooievaars op een drassig stukje weiland. Hun aanwezigheid trok allerlei andere vogels aan, zoals Kokmeeuwen, Zwarte Kraaien, Blauwe Reigers en Grote Zilverreigers. De Ooievaars ontdekten dat de slootkanten ontdooid waren en blijkbaar veel vis aantrokken. Regelmatig vingen ze kleine visjes, zeker 20 stuks in een half uurtje. De Blauwe Reigers probeerden ook een graantje mee te pikken, maar waren toch beducht voor de veel grotere Ooievaars. De luidruchtige Kokmeeuwen deden precies hetzelfde en waren daarin behoorlijk succesvol. Zelfs een Zwarte Kraai slaagde erin om een visje te vangen. Het was erg leuk om zo dicht bij huis dit gedrag te observeren.











































Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn blog en de reacties op mijn vorige Blog


5 opmerkingen:

  1. fraaie foto's Ben, ik heb weer genoten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie Ben. Leuk om de interactie te zien tussen de soorten en fraaie vliegbeelden van de zilverreiger.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele mooie serie viseters. leuk met die visjes in hun bek en de andere jaloerse soorten.
    Gr.Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke serie. Mooi dat je eerst vertelt wat er komen gaat en ik zie het allemaal ook gebeuren. Mooi die ooievaars op het ijs en de reigers en kokmeeuwen erbij. "Oh, doe je dat zo..." Als de ooievaars weg zijn gaan de blauwe reigers het vast ook proberen. De vliegbeelden van de grote zilverreiger zijn natuurlijk fantastisch! De foto met de ooievaar tegenover de blauwe reiger met opgezet kuifje is ook een hele fraaie. Ik heb echt genoten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,
    Mooie winterse beelden van al die vissers. De platen van de vis verslindende ooievaars en de vliegende zilverreigers springen eruit, vind ik. De hele serie geeft een fraaie impressie van de manier waarop de vogels met de omstandigheden omgaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen