18 augustus, 2018

Boomvalk

Onlangs werd ik door Marco Latooij getipt over een broedgeval van een boomvalk bij mij in de buurt. Uiteraard ben ik gaan kijken en kon wat leuke plaatjes schieten en genieten van het gedrag. De jongen waren al uitgevlogen en waren luidruchtig aan het bedelen als de ouders in de buurt waren. Vaak deden ze dit hoog in de toppen van de boomgroep waar zich vermoedelijk ook de nestplaats bevond. Deze nestplaats heb ik nog niet kunnen vinden. Dat komt nog wel van de winter.
De twee jongen waren al vlieg vlug en vlogen regelmatig rond de boomtoppen. Ze waren goed te herkennen aan de lichte veerrandjes aan de dekveren en de bruinige teint en de fletse kleur van de normaal gesproken oranje broek. Op een goed moment was ik getuige van een prooioverdracht die plaats vond in volle vlucht. Schitterend om te zien. In dit geval betrof het een gierzwaluw. Opmerkelijk was het feit dat ik al wekenlang geen gierzwaluw meer had gezien in mijn omgeving en dat er zo maar eentje werd gevangen! Ik heb wel eens gehoord dat de boomvalken vooral jonge gierzwaluwen vangen. Deze zijn makkelijker en nog niet zo behendig om te ontsnappen. 

Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Een goed uitzichtpunt is heel belangrijk. Dan kan je de ouders met prooi aan zien komen.

Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo

Prooioverdracht. Goed te zien is dat er een gierzwaluw is gevangen die wordt gedeeld met een juveniel. 

Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo
Boomvalk - Hobby - Falco subbuteo

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn blog en de reacties op mijn vorige blog.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,

    Ben blij dat je de boomvalken hebt kunnen ontdekken en wat blijft het toch een spektakel hé?

    Grt,

    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben,
    Niet verkeerd als je zo'n plek weet waar je de Boomvalk zeker gaat zien.
    het is een prachtige Valk om te zien en het zijn mooie opnames geworden.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    Nou zie ik ook wel eens een boomvalk en als ik dan een kiekje heb kunnen maken - niet zulke heerlijke platen als jij hier laat zien - dan ben ik al blij...Dus je snapt dat ik van deze serie zit te genieten. Wat gaaf!
    Prachtig!
    Ik hoorde van een Ringer dat hier ook iedere dag een boomvalk een oeverzwaluw kwam snacken bij de oeverzwaluwwand! ( dat heb ik dus gemist...) Maar de Gierzwaluw en oeverzwaluw staan duidelijk op het menu!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge, dat is toch wel even een topserie Ben. Ik zit ademloos te kijken...

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen