26 februari, 2016

Witoogeend in Sliedrecht

Al enige tijd zit er in Sliedrecht een Witoogeend. Het is een mooi mannetje in prachtkleed. Echt een buitenkans. Met een Witoogeend in Nederland weet je eigenlijk nooit zeker of het een ontsnapt of wild exemplaar is. De vogel vertoont in ieder geval geen beschadigingen aan het verenkleed. Ook de vleugels zien er gaaf uit. De twijfel blijft natuurlijk wel!
Als ik bij de singel aankomt zie ik vrijwel meteen de vogel zwemmen. Helaas voor mij op een ongunstige plek. Het tegenlicht maakt een mooie opname vrijwel onmogelijk. Gelukkig verplaatst de eend zich in oostelijke richting en kan ik hem op een gegeven moment vanaf een brug aan de zuidkant fotograferen. Nu heb ik wel de zon in de rug. Gelukkig komt nu ook weer mijn Nikon P900 van pas omdat de vogel zich op aanzienlijke afstand bevindt en ik de volledige zoom van 83x kan benutten.  







5 opmerkingen:

  1. Wat een mooie serie van de Witoogeend Ben.
    Dit soort kende ik nog niet.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gaaf eendje, zo mooi om te zien. Je hebt er weer een mooie serie van weten te maken.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    Weer een hele fraaie serie van deze witoogeend!
    supergaaf beest mooie kleuren en die heb je goed vastgelegd.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige eend Ben. Deze soort moet ik nog tegenkomen. De foto's zijn zeer geslaagd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtige vogel die fraai is vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen