29 mei, 2021

Nachtzwaluw Kwintsheul - Oud- en Nieuw Wateringveldsche Polder

Op 27 mei j.l. werd er bij Kwintsheul - Oud- en Nieuw Wateringveldsche Polder een Nachtzwaluw ontdekt. Hulde aan de ontdekker! Het komt soms voor dat er een Nachtzwaluw op een vreemde plek in een vreemde omgeving wordt gevonden. Meestal is de vogel op doortrek en wordt de vogel de andere dag niet meer terug gevonden. De vogel zat toen ik aankwam in een privé tuin op een schutting. Er was een klein gaatje waardoor ik de vogel net frontaal kon fotograferen. De vogel was door de toegesnelde fotografen en vogelaars best wel onrustig geworden en vloog een stukje verder weg en was aanvankelijk onvindbaar. Gelukkig werd de vogel weer teruggevonden op een gunstiger plek en kon ik wederom een aantal foto's maken.

De mysterieuze Nachtzwaluw broedt in Nederland op heidevelden, zandverstuivingen en in open dennenbossen. Nachtzwaluwen broeden op de grond, op kale bodem. In de avond en nacht vangen ze grote insecten (nachtvlinders) tijdens de vlucht. De Nachtzwaluw is een lange-afstandstrekker die overwintert in tropisch Afrika. Zijn geluid is een zeer kenmerkende ratel. Bruingrijze vogel met beigewitte en zwarte onderdelen. Rust overdag in de lengte van een tak en door z'n schutkleuren daarmee zo goed als onzichtbaar. Vliegt geruisloos en wendbaar, biddend en dan weer glijdend. Vangt insecten in de vlucht. Heeft zeer witte vleugelvlekken en staarthoeken. Die ontbreken bij vrouwtjes en jonge vogels. Maakt een karakteristiek ratelend geluid dat van ver te horen is. Vrijwel alleen in het donker (of diepe schemer) en in de broedtijd te horen: "Tjurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....urrrrrrrrrrrrrr" Slaat ook met vleugels tegen elkaar tijdens de balts. Als de man een vrouwtje ziet, vertraagt de ratel. Roep een nasaal "Krullet". Bron: vogelbescherming.nl

Nachtzwaluw - European Nightjar  ·  Caprimulgus europaeus
Nachtzwaluw - European Nightjar  ·  Caprimulgus europaeus
Nachtzwaluw - European Nightjar  ·  Caprimulgus europaeus
Nachtzwaluw - European Nightjar  ·  Caprimulgus europaeus
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Ben.

    Prachtig deze Nachtzwaluw.
    Wat een bof dat je die kon fotograferen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere ontmoeting Ben. Prima foto's geschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben, wat een bijzondere ontmoeting. Een vogel die je niet zomaar even tegenkomt.
    Fraai op de plaat gezet.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ben,
    Wat een soort en wat een mazzel dat je die in de buurt kon vastleggen, gaat mij denk ik nooit lukken.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,

    Je hebt hier ontegenzeglijk een aantal prachtige foto's kunnen maken, vooral de tweede en de vierde, maar hier zie je gelijk het verwerpelijke van het twitchen waar tegelijkertijd enorme massa's mensen op af komen en de vogel zodanig wordt verstoord dat hij zijn plek verlaat. Zeker in het geval van een nachtvogel die overdag zijn rust hard nodig heeft om 's-nachts te kunnen jagen vind ik dat omstreden. Ik ga ook wel eens naar een zeldzame vogel als die gesignaleerd wordt, maar wacht zeker een week en als hij er dan nog zit en er geen horde fotografen meer komt wil ik wel een poging wagen, daarmee niet zeggend dat dat de norm is.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad, bedankt voor je kritische reactie. De vogel was denk ik niet in zijn territorium maar op doorreis naar zijn broedgebied. In het westland komt de vogel normaal gesproken niet voor. De fotografen die ik tijdens mijn fotossie heb meegemaakt gingen er respectvol mee om. Je hebt gelijk dat we wel altijd moeten blijven nadenken hoe we met dergelijke situaties omgaan. De vogels zijn natuurlijk altijd beter af zonder vogelaars en fotografen...

      Verwijderen
  6. Hoi ben,
    Weer een bijzondere soort. Zo te lezen heeft iedereen zich gedragen toen jij er was. Het kan ook wel eens heel anders zijn. Ik heb er ooit een in Nederland gezien, toen ik nog een kleine jongen was. Mijn vader wees mij erop en zei toen dat hij ook wel geitenmelker genoemd werd. Een soortgenoot heb ik in Suriname gezien. Maar zo'n bijzondere vogel in Nederland zien is toch wel een unicum.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ben, mooie fotos van de nachtzwaluw. De laatste is erg mooi met dat oogje open. Hopelijk heeft hij zijn rust nog gehad. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen